Gå till innehåll

Den stora förbrukning vs. däck tråden!

Savin

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag satt och funderade i vårsolen hur stor skillnaden blir på bränsleförbrukningen med olika däck. Står själv inför däckbytes-tankar när det gäller sommardäcken och det är då intressant att veta hurvida förbrukningen påverkas om man slänger på ett par BF Goodrich A/T, Cooper ST eller Cooper STT. Det är alltid intressant att höra vad era erfarenheter är från olika däck och hur de påverkar förbrukningen.

Bil: Land Cruiser 90 -00

Motor: Bensin

Däck: Cooper m/s Dubb

Förbrukning: Landsväg; 1,11 Blandad; 1,30

Fyll gärna på, och då även om ni har gjort några andra observationer med tidigare däck. Samt andra "bra att veta"!

33-1.jpg

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett byte från sommar däcken BF Goodrich A/T 275/70/16 till 245/75/16 Cooper Discovery M+S och förbrukningen gick ner närmare 0.3L/mil.

Tror BFG AT har ganska högt rullmotstånd för även om det skilljer en del på storlek så borde det inte göra så mycket.

Bilen en 90´a med D4d

Cooper STT går lätt i en början men blir väldigt trögrullade när dom börjar gå mot sina sista mil.

Länk till kommentar

Hmm.. Min LC95 (5-dörrars 90) bensin drar närmare 1,80 - 1,90 på blandad körning. Jag kör med Kuhmo 265/70-16 friktionsdäck.

Det blir en del kyliga startar och mycket smååkande. Är detta normal förbrukning på blandad vinterkörning? Tycker det är lite väl högt.. Något jag borde kolla? Spridare, luftfilter.. Något annat?

I morgon skall jag ut på långkörning.. Blir minst 40 mil så då skall jag kolla hur det ser ut då.

Länk till kommentar

Hmm.. Min LC95 (5-dörrars 90) bensin drar närmare 1,80 - 1,90 på blandad körning. Jag kör med Kuhmo 265/70-16 friktionsdäck.

Det blir en del kyliga startar och mycket smååkande. Är detta normal förbrukning på blandad vinterkörning? Tycker det är lite väl högt.. Något jag borde kolla? Spridare, luftfilter.. Något annat?

I morgon skall jag ut på långkörning.. Blir minst 40 mil så då skall jag kolla hur det ser ut då.

Ja, jag vet inte... Man får köra omtänksamt på gasen! Den drar iväg ganska bra i förbrukningen om man står på lite. :roll:

Förresten, min är också en 5-dörrars, även om bilden kanske var lite otydlig!

Länk till kommentar

Nu fick jag testat bilen lite på långkörning.. Var i Norge en sväng i går och körde 39 mil. Det gick åt 47 liter bensin, vilket motsvarar en förbrukning på ca 1,2 l per mil. Tycker detta är helt ok, med tanke på att 15 av dom milen var på kurviga norske vägar med allt från 50 - 70 kmt och en liten del stadstrafik. Det blev även några omkörningar där jag fick testat vad V6'an är god för. Den var piggare än jag trodde :)

Allt i allt ganska nöjd med denna turen.. Skall bli kul att se om förbrukningen ändrar sig till sommaren.

Länk till kommentar

Tycker det verkar ok. FJ'n drar ungefär lika (dock med nyare motor, men med aerodynamik som en ladugårdsdörr).

Du kan säkert få ner förbrukningen till 1,0 - 1,1 med klokare, men tråkigare, körning och beroende på däck och lufttryck.

Kör jag FJ'n landsväg i ca 90 km/h så drar den prick 1 liter. På ökenliknande sand och i terrängen drar den 1,7 l/mil.

Hårdare sandkörning kan den stiga till 2,0 l/m.

Länk till kommentar

Min erfarenhet är att det inte blir någon större skillnad på förbrukningen. Har t.o.m varit med om att förbrukningen minskat med större hjul. Eventuellt högre rullmotstånd verkar kompenseras med lägre varvtal vid samma hastighet.

Sätter man på större hjul kan man inte räkna med trippmätaren längre då hjulen självklart snurrar färre varv på samma sträcka. Räknar man då sträckan på trippmätaren delat med antal liter man tankar blir det inte rättvisande.

Min HJ60 drar lika mycket bränsle med 33tums BFG M/T som med 265/70 orginalhjul. Ligger då runt 90-100km/h på motorvägen (Mycket fortare orkar den inte :) ). Det blir verkligen trögare med större hjul, det är en sak som är säker.

/Johan

Länk till kommentar

Hur är komforten i ST, STT resp. BFG A/T?

Skiljer den sig avsevärt mellan modellerna? Man hör ofta om ST och mina bekanta kör mest med ST. Antagligen är det ett riktigt bra däck men vad skiljer sig mellan ST och BFG A/T, det känns nämligen som att A/T är ett däck som i mönsterväg står mellan ST och STT.

För en som kör 70% asfalt och 30% skog/skogsbilväg, vilken modell tror ni på?

Länk till kommentar

Har kört LC 90 diesel med automat med Cooper ST, normal landsvägskörning lite över tillåtet mellan 0,95 o 1,07. Detta är värden under ca 4.000 mil. Min LC 120 med Cooper STT drog under förra sommarens Afrikatur som minst 0,95 o som mest 1,15. Den är dock 6 vxl manuell men var tungt lastad o med stort taktält monterat.

Helt klart påverkar däckmönstret förbrukningen avsevärt. Med LC 120:ns originaldäck har jag haft ett snitt på 0,78 under en 150 milaresa.

Länk till kommentar