Jump to content

ARB-frontbåge

Savin

Recommended Posts

Hej på er!

Efter att ha surfat runt lite på youtube har jag sett att det finns vissa LC90´s med ARB bullbar. Jag tittade på deras hemsida men hittade inget direkt till LC90 men däremot verkar dom tillverka på efterfrågan.

Nu undrar jag vad era erfarenheter är av dessa.

Pris?

Vad säger bilprovningen, förutsatt att dom inte går ut runt lysena?

Andra aspekter?

Mvh,

Detta funderar jag också på.. Tycker å ha läst någon stans att det är viktigt att en evt. winch inte sticker ut längre än original-stötfångaren. Men om man sätter dit en bullbar så sticker väl denna längre ut? Måste man registrera om bilen? Får man registrera om dessa som ombygd fordon? Jag vet att det brukar gå bra i Norge, men det verkar vara lite svårare här i sverige.

Hoppas någon har bra svar ;) Gärna positivt :P

Jag hittade denna i går kväll.. http://www.more4x4.eu/more4x4-winch-mou ... s/325.html

obraz.php?img=plyta-toyota-lc90-1.jpg&typ=pro&sz=520&zw=1

obraz.php?img=plyta-toyota-lc90-2.jpg&typ=pro&zw=1

obraz.php?img=plyta-toyota-lc90-3.jpg&typ=pro&zw=1

Funderar lite på om man kan montera den utan att de bryr sig för mycket på bilprovningen. Med denna ändrar man ju minimalt på exteriöret..

Kanske onödigt att byta hela stötfångaren fram? I alla fall om det bara är för vinschens skull..

Någon som vet hur bilprovningen reagerar på denna?

När jag importerade min 200 fick jag igenom den utan problem med en arb bull bar men vinsch. Bull baren sticker ut ungefär 10 cm längre än original. Jag har dessutom reservhjulet hängande bakpå så hela bilen är 38 cm längre än bilarna som sälgs i Sverige. Inga problem för registrerings besiktningen.

Tycker det verkar vara lite slumpmässigt på AB-svenskt-billotteri hur detta behandlas. Men, trenden verkar vara att det är okej med front, typ ARB, om man inte har rören som går upp runt strålkastarna.

Winch kräver väl egentligen en reg-bes eftersom man ändrar totalvikt. Kanske Ankarback kan fylla på lite här som just tagit sig igenom en dust med regelverket för detta?

Längd och bredd står i reg-beviset så egentligen borde det spela roll, men jag har nog aldrig hört någon som fått nedslag på besiktningen pga detta.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Ja, man måste regga om enligt reglerna om man monterar en vinch. Som vanligt finns det dock många som klarat sig igenom besiktningen med winch monterat ändå eftersom bilprovningen som alltid är ett lotteri.

Anledningen är som sagt att man ändrar framaxelvikten med en vinch monterad och bilen kan eventuellt bli lite längre beroende på vilket fäste som används.

Det dom mest kollar på är att inget vasst får sticka ut där fram. Det bästa är alltså att montera vinchen inne (bakom) stötfångaren. Bågar får man ha där fram om dom sitter så nära karossen att man inte kan få in en arm eller ett ben mellan bågen och bilen. Detta ifall man skulle råka köra på någon.

Många har dock fått igenom bågar som extraljusfäste. Återigen beroende på vem som besiktigar.

/Johan