Gå till innehåll

Bränsleförbrukning LC90

Globecruiser

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Klydd säger:

Låter lite väl mycket tycker jag. Någon broms som ligger på? Igensatt luftfilter?

Visst gör det det?

Kan inte höra eller märka att bromsen skulle ligga på. Allt känns normalt.

Kan slänga ett öga på luftfiltret, tror det blev bytt i servicen i våras av bilfirman men man vet ju aldrig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite högt, men inte orimligt tror jag.

Hade runt 1,6-1,8l/milen när jag pendlade med min 90a (13km enkel väg, småvägar, mycket gas och broms).

De är extremt törstiga om man ”buskör” med dem, då är 2l/milen inga problem alls.

På långkörningar (ca 4-500km landsväg)  låg vi på 1,3l/milen.

Länk till kommentar

21 timmar sedan, MrWIB säger:

Låter lite högt, men inte orimligt tror jag.

Hade runt 1,6-1,8l/milen när jag pendlade med min 90a (13km enkel väg, småvägar, mycket gas och broms).

De är extremt törstiga om man ”buskör” med dem, då är 2l/milen inga problem alls.

På långkörningar (ca 4-500km landsväg)  låg vi på 1,3l/milen.

Tycker det är lite orimligt med tanke på att det handlar om vanlig stadskörning. Förstår att det finns inget tak på dessa maskiner, men detta känns lite konstigt.

Under hösten har jag kört den på 1,15-1,2 l/mil så det är enorm ökning. Måste kolla upp lite saker om det är nåt enkelt...

Länk till kommentar

Nu har jag bara haft min sen augusti, men varje tankning jag mätt har snittet hamnar på ganska exakt 1.05 och jag vet att i 100 km/h visar mätaren 5 för lite men det är inte med i beräkningen.

3.4 manuell -97, 245/70 -16 eller nåt sånt.

Kör hyfsat lugnt, aldrig över 100 på motorvägen om jag inte kör förbi någon.

Länk till kommentar

2 timmar sedan, ifconfig säger:

Nu har jag bara haft min sen augusti, men varje tankning jag mätt har snittet hamnar på ganska exakt 1.05 och jag vet att i 100 km/h visar mätaren 5 för lite men det är inte med i beräkningen.

3.4 manuell -97, 245/70 -16 eller nåt sånt.

Kör hyfsat lugnt, aldrig över 100 på motorvägen om jag inte kör förbi någon.

Det är ju kanon!

Jag sökte efter en med den manuella lådan men de är ganska få...

Brukar också aldrig köra över 100 eller omkring 2000 rpm. Men ibland måste man ju förbi någon...

Vi ska ut på landsvägskörning under helgen så då ska jag mäta igen. Förhoppningsvis så är det "bara" frugans cementfot som skrämmer. Enbart stadskörning och mycket start o stopp. 

Allt låter och verkar som vanligt, så svårt att misstänka något annat. Plus att den är nybesiktigad.

• Like 1
Länk till kommentar

Hej!

Jag har också en 3,4 V6 -00 med automat och ligger även jag uppe och omkring den förbrukning du beskriver.

Med kortare sträckor ca 0,5 till 2 mil per start och en del terräng, så har jag mätt till ca 1,5 - 1,7  l/mil.

Efter kontroll av hastighetsmätaren mot gps, så visar den ca 10 km/h för lite och det borde väl betyda att det blir motsvarande för lite på trippen?

När jag ökade körd sträcka med ca tio procent, så blev förbrukningen lite bättre, alltså ca 1,5 l, men skulle jag köra längre och ingen terräng, så kommer den ju att sjunka lite. 

Jag tänker så, att LC90 är ju en väldigt potent bil och i förhållande till vad den klarar, så tycker jag inte att förbrukningen blir så viktig. Sen är det ju knappt nån värdeminskning, lite som en traktor, ett par tusen mil spelar inte så stor roll på värdet om man vårdar bilen. Jag hade en ny xc70 förut med en värdeminskning på ca 25-30 kr /mil, jag får mycke soppa till LC för den pengen. Sen får man tänka på känslan med LC, den är också värd en slant. ? ( Har även en bränslesnål bil för långresor)

• Like 3
Länk till kommentar

• 1 month later...

Jag tycker att förbrukningen ökat senaste året också - i bensinupproret 2.0 snackas det en del om att bensinbolagen späder ut bensinen mer, och att folk upplever att de kommer mycket längre på en tank när de tankat polsk, tysk eller fransk bensin... kan det stämma? Nån här som märkt samma?

Jag har trackat alla tankningar sedan januari 2016 (Kaminmannen 2.0) med "Tankomat"appen... medel 1,495 liter milen, 114 tankningar, 17 ton co2, 4 800 mil, 105 651kr, 7 244 liter sås vilket landar på 22kr milen. 

Jag gjorde en mätning med tripmätaren jämfört med någon avståndsapp jag körde med ett par gånger - så inget exakt verktyg; men då visade trippmätaren 2,5% fel; så jag brukar räkna ner verklig förbrukning 1,45liter /mil. 

Kör en del landsväg på helgerna till landet (14mil tor) men annars har det blivit mycket stadskörning i Stockholm (ca 1,5 mil per dag) pga dagis-plats-problem. Och stadskörning - då drar den sate oavsett välpumpade sommardäck med 98oktan sås.

Den 26 januari 2016 kostade en lite 95oktan 12,31 kronor...

• Like 3
Länk till kommentar