Jump to content

Skumt problem med bromsen

ankarback

Recommended Posts

Har fått ett skumt problem med bromsen. Pedalen blir alldeles stum och bilen blir extremt trögbromsad, missade ett rödljus och drog rakt ut i en korsning när jag inte var beredd. Som tur var hände ingen olycka.

Om man "tar om" så bromsar den men blir sen stum igen.

Känns inte alls som huvudbromscylindern, då brukar det bli svampigt och pedalen sjunker. Här är det snarare tvärt om.

Kan det vara bromsservot??? Alla tips mottages tacksamt för som bilen är nu är den inte så kul att köra med.

Jag har plockat isär bromsarna runt om och kollat så att inget läcker.

/Johan

Det låter nästan som att det skulle vara bromsservot. Har du kollat om du har vakuum i slangen från vakuumpumpen?, som troligtvis sitter på generatorn...

Hur menar du med stum? Är pedalen helt låst, så det känns som den är mekaniskt låst, eller är bromsverkan bara riktigt dålig när du trycker ner bromsen?

Känns som att motorn har stannat dvs väldigt tungbromsat. Det är inget fel på vakuumet så det kanske är bromsservot.

Det konstiga är att om man släpper upp och trampar igen (tar om) så bromsar det igen precis som om servot "tog slut" efter ett litet tag. Det verkar inget kul det här, vill inte veta vad ett bromsservo kostar :lol:

/Johan

Jag fattar inte riktigt vad du menar när du säger att du tar om.

Men det låter helt klart som ett vakumläckage, kass vakumpump eller bromsservo.

Testa att ha bilen avstängd och pumpa några gånger så du gör slut på eventuellt vakumtryck till servon. Håll tryck på pedalen och starta. Sjunker den? Är den frisk så sjunker pedalen redan efter någon sekund.

Gör den inte det så testa att varva upp motorn samtidigt som du håller ner pedalen. Sjunker den inte då så är det rejält läckage som jag tycker du borde höra eller så är vakumpumpen helt kass.

Ta loss slangen från vakumpunpen på generatorn och känn om den suger bra. Testa även ända framme vid bromservon.

Är din en svensksåld Hiroof så har du med största sannorlikhet även servo till kopplingen. Då kan du även testa den på samma sätt som med bromsen anstängd respektive med motorn igång.

Funkar servon lite halv pissigt så brukar du ha ok servoeffekt första gången du bromsar men om du bromsar strax efteråt så kan den kännas stum utan servoeffekt.

Behöver du delar så har jag nog det mesta liggandes.

Jag menar att om jag släpper upp pedalen och bromsar igen så känns pedalen normal först men sen blir det stumt igen.

Bilen är en svensksåld hiroof med kopplingsservo. Pedalerna sjunker när man startar motorn men jag vet ju inte hur mycket dom ska sjunka då jag inte har något att jämföra med.

Ska försöka kolla vakumet lite närmare. Suveränt om du har delar att sälja. Jag hör av mig när jag klurat ut vad som är fel.

Hur pass stark är bromsen på en Hj60? Visst borde man kunna låsa hjulen även med 33tums hjul? Det går inte nu.

/Johan

Hur går det med ditt bromsproblem? Hittar du på någon lösning?

stark är bromsen på en Hj60? Visst borde man kunna låsa hjulen även med 33tums hjul? Det går inte nu.

Jag kan inte heller låsa bromsarna på min HZJ75 med 285/75-16. Det är väl ungefär detsamma i rullomkretsen som 33". Vid blött underlag kan jag ibland få en låsning bak om jag stampar ned ordentligt. Har iofs inte gått igenom bromsarna på bilen, men det har aldrig varit något problem vid det årliga besöket.

/Björn

OK, men det här är så dåligt så den är läskig att köra. Har nu iallfall kunnat konstatera att det inte är vakumpumpen och inte heller bromsservot. Dessa funkar helt ok. Återstår huvudbromscylindern (vilket det inte känns som) eller stopp på någon ledning nånstans.

/Johan

OK, men det här är så dåligt så den är läskig att köra. Har nu iallfall kunnat konstatera att det inte är vakumpumpen och inte heller bromsservot. Dessa funkar helt ok. Återstår huvudbromscylindern (vilket det inte känns som) eller stopp på någon ledning nånstans.

/Johan

Ja, det skulle faktiskt kunna vara som du skriver, stopp i en ledning någonstans. Om du nu har originalrören på så är det plåtrör som har en förmåga att rosta. Kan ju faktiskt vara så att det sitter en liten rostflaga någonstans i ett rör.

/Björn

Hej Jag har haft den den förmånen att äga en HJ60 tidigare, som jag hade bromsproblem på men inte det du beskriver.

På min så låste sig bromsarna i bland bara i bland inte vid några speciella tillfällen, dom låste sig bara mer o mer tills dess bilen inte gick att flytta. Den enda möjligheten att få loss bromsarna igen var att lossa på ett broms rör o lätta på trycket. sedan fungerade det någon vecka igen, det visade sig att det var huvudcylindern den renoverades därefter fungerade det. Så huvudcylindern är nog ett hett tips.

JAK

Jo, den är nog som sagt ett hett tips hur som helst. Jag ska beställa en ny och testa att byta den. Om det inte är den så har man ju en i reserv och det är aldrig fel. Dom är inte så dyra. Får hoppas att det löser problemet.

/Johan

• 2 weeks later...

Bytte huvudbromscylindern idag men felet försvann inte, suck. Funkar fortfarande bra att bromsa lite lätt men så fort man skall "tvärnita" så går pedalen "i botten" (blir stum) och bilen rullar bara på och stannar lite sakta. Upptäckte att om man pumpar på bromsen snabbt ett par gånger så bromsar det bättre.

Nu vet jag inte vad jag ska kolla på :shock: Servot verkar ok, vakumet är ok, inga ledningar klämda och ny huvudbromscylinder... Har aldrig varit med om något liknande på någon bil jag haft och det är många.

/Johan

Jag trodde pedalen blev stum i samma läge som normalt fast krävde väldigt högt tryck. Om pedalen går i botten, alltså om du kan trycka pedalen ända ner tills den i princip tar i torpedväggen så har du ett läckage eller kass huvudbromscylinder (vilket du uteslutit) eller luft i systemet. Går det åt bromsvärska? Kolla hjulcylindrarna bak (genom att lyfta på gummidamskerna) eller så är det ett rör eller slang som är av. Luft kommer inte in utan att vätska kommer ut. Har du luftat ordentligt efter bytet av huvudcylinder?

Nu har jag lyckats fixa till bromsen :) . Började med att lufta alltihop igen och då blev det lite bättre men pedalen gick fortfarande i botten och man fick ta om även om känslan i pedalen blev bättre.

Testade då att skruva ut bromsbackarna bak så att hjulen går lite trögt att vrida runt för hand. Då blev bromsen riktigt bra. Nu låser man utan problem hjulen på grusväg och det bromsar helt ok på asfalt också.

Tydligen skall backarna justeras ut mycket "hårdare" än vad jag är van vid från andra bilar med trummor jag haft (USA-bilar). Skönt att ha broms igen iallfall :shock: Nu kan man börja meka med lite roligare saker.

/Johan

Låter konstigt. Bromsbackarna får absolut inte ligga an. Detta kanske bara fungera under några dagar sedan får du följdproblem. Tycker att du skall gå till botten :shock: med problemet istället. När du slitit ner backarna är ju problemet tillbaka.

Tror inte det är någon fara med anliggningen alls. Man vrider lätt hjulen med handkraft och knuffar bilen utan problem i garaget. Jag ska justera handbromsen, tror den är för hårt justerad nu.

Är helt säker på att detta var felet. Backarnas avstånd till trumman gjorde att man först fick trampa ut och sen ta om så det bromsade. Så länge backarna bak inte gått i trumman så åker ju kolvarna fram inte ut ordentligt, minsta motståndets lag kan man säga.

Lite trött på mig själv är jag då jag faktiskt haft samma problem på en cheva blazer en gång. I och med att handbromsen fungerade så tänkte jag att backarna var ok justerade men handbromsen har visst en rejäl justeringsmån.

/Johan

Så bar att du verkar vara på rätt väg.

För att få det rätt justerat på trumbromsar så släpper du handbromswiren rejält så den inte har någon inverkan. Justerar ut den så du inte orkar få runt trumman och ger trumman en jävel med släggan för att försäkra dig om att backar sitter i rätt läge. Sen släpper du tills den inte är anliggande. När allt känns bra spänner du handbromswiren.

Har du lyckats bra så tar bromsen direkt och handbomsarmarna ligger emot stoppet på bromssköldarna.

• 2 years later...

Jag tror det är servot också. Haft detta problemet innan också. På jobbet hade vi de på en defender. Där kopplade vi in och mätte vakumet. när pedalden trampas ner ska de sjunka för att sedan börja byggas upp igen på den försvann de och sen drog den tjuvluft det var servot som knasat ur.