Jump to content

karossen hoppar på ramen?

cardic

Recommended Posts

Tänkte ta tillfället i akt att ta upp ett problem som har kommit smygande på. Det började slå i bakänden på bilen i början på sommarn när man for i gupp. Problemet blev värre och värre och mitt i sommarn fick toyota titta på saken. De bytte stötdämare och ett stag med bussningar i bägge ändarna. Det blev bättre(på grund av dämparbytet?) men inte bra. Men på grund av flytt till annat län och uppbrott med sambon och pengabrist blev det inte av att göra återbesök. Det har succesivt blivit värre och värre och nu går jag hellre snart, den låter t o m illa på grund av obalansen i högre hastigheter.

Men idag röjde jag i mitt kallgarage och tog in den. Efter att ha pallat upp bilen på ramen, trots dåligt med grejer för ändamålet, började jag leta fel.

Hittade tillslut en rimlig felkälla och det är att vid vänster bak slår det när jag stack in kobenet på ett ställe och bryter upp och ner. Enligt min slutsats är det alltså där karossen ligger på ramen på bilen. Kan det vara nån form av bussning eller kloss som ska sitta där nånstans som är borta?

Nu känner jag mig i alla fall helt rådlös och skulle behöva lite hjälp. Hur går jag vidare med detta? Är det möjligt att lösa själv med nån garagedomkraft? Vad blir nästa steg?

MVH /Ivar

Från ett grådaskigt östjämtland

Helt riktigt som du har hittat.. Sitter karossen emot ramen med bussningar emellan. Nu vet jag inte exakt vilken modell du har men om bussningen är slut/borta så kan ljudet mycket möjligt vara det.. Enkelt att byta själv.. Kolla över dina andra bussningar ifall de också är dåliga eller saknas.

Karossbussningar är ingen hjärnkirurgi direkt ;) Köp några rullar till båttrailers i poluretan (finns på de flesta båtvaruhus och även biltema) Såga till i lagom längd efter att ha mätt på den hela sidan och skruva dit nya skruvar med lite locktite så det inte skruvar upp sig. Funkar utmärkt och håller minst lika bra som orginal... De flesta karosshöjningssatser är gjorda på det sättet. 7200kr för bussningar är helt hysteriskt tycker jag.

/Johan