Gå till innehåll

Kraftproblem hdj80

kjellarn

Rekommendera Poster

Hej jag har en hdj 80 årsmodell 96 som går lite skumt i motorn den är orkeslös på lägre varv när man sen får upp varvet så kommer all kraft blir alltså allt eller inget.Och när man håller gasen i ett vist läge kan den öka och minska utan att man rör pedalen en millimeter. Dieselpumpen är renoverad alla fillter bytta turbotrycket okej den har gått ca 40000 mil har någon nån ide om detta.Mvh Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De första jag skulle kolla är vastegaten och sedan att turbon är tät. Nästa steg är pumpen och injectorerna. Du skriver att pumpen är renoverad - men är den ok? Vad jag förstår är inget gjort åt spridarna. 40 000 mil är trots allt mycket, så att motorn är slö är ganska förståligt. Men, kolla ovanstående först. På dieselbilar är pumpen/injector och spridarna prio.

Länk till kommentar

Hej kjellarn välkommen hit.

Min första gissning skulle vara att ta en titt på spridarna. Ger inte pumpen som den skall så går den inte bättre när turbon laddar pga att det då går åt mer bränsle. Ett byte av spridarspetsar kan vara på plats efter 40000mil.

Länk till kommentar

Spridarna är ju motorspecifika. Du kan köpa dessa i Tyskland eller England till säkert mycket lägre pris än hos Toyotahandlaren i Sverige. Men, innan du rusar åstad och köper dyra saker skall du först låta testa dina spridare. Detta kan du gör hos El & Diesel (som finns i en rad städer i riket).

Mitt råd är således att testa dessa innan du går vidare. Min magkänsla är dock att problemet kan ligga här.

På marindieslar har vi stora problem med kvalitén på dieseln. Du kan ha tankat dålig diesel som har satt igen filter och spridarna. Kolla filtren en gång till. En "lekmannaåtgärd" är att köpa tillsats till dieseln som rensar insprutningen. Överdosera lite gärna och prova.

Slutligen, har du gjort en komp-test på motorn?

Länk till kommentar

Was it like this before you had the pump rebuiilt? If not, there is your problem.

The 24V pump is set to run very lean at lower engine speeds due to enviromental regulations at the time. There is also a tolerance for setting the pump output, and if it has been set at the lower tolerance, then the flat spot will be even more pronounced.

The pumps are also very difficult to set up properly, and it takes a very good test bench, a lot of time, someone with a lot of experience, a number of special tools, and the factory manual. Trying to find a company with all these attributes is very hard. They have to calibrate the pump at various speeds, various boost pressures, various elevations, and certain fuel temperatures. What often happens is the pump gets rebuilt, but they leave all the settings the same, hoping that they will still be good. That saves them having to do all the calibrations again. Sometimes non-genuine parts are used, and sometimes they do very little except clean the outside. They need to also ensure that the pump is timed properly using factory tools.

The difference between the earlier 12V and the later 24V is quite marked, with the 12V having a lot more torque a lot earlier. This is all due to the pump set-up. The 24V pump can be tweaked to increase the low speed output.

Länk till kommentar

• 4 months later...

Hej har nu äntligen hittat problemet med min kraft lösa hdj 80 efter att bytt fillter en gång till och renoverat spridarna var den exakt lika.Provade då att ställa på pumpen skruvade 1/4 varv då hände det saker blev en helt annan gång i motorn nu går den fint från låga varv och uppåt tydligen var den lite för snålt ställd. Nu ska det på lite nya fjädrar och stötdämpare .

Länk till kommentar

Ibland kan det vara enklare än man tror! Skönt att det löste sig, och att renovera spridare eller byta filter skadar ju ändå inte.

Toppen att du uppdaterade i tråden! Säkert någon annan i framtiden som kan ha nytta av denna informationen!

Länk till kommentar