Jump to content

Termostafläkt typ visko


JAK

Recommended Posts

Jag har stillat min nyfikenhet om termostatfläktar eller termostyrda viskokopplingar typ tvåsteg.

 

Många har säkert funderat om hur de fungerar, jag har gjort en liten analys om funktionen som är rätt enkel. Funktionen bygger på att man låter silikonolja flytta på sig med hjälp av centrifugalkraften och en bimetall som öppnar o stänger en ventil inne i huset. Se skiss.

 

58_ba956c46696fb8efd8b5b165f8eb74dd_thumb.jpg

58_445589f28292aa1613a5c8cd3d93bf04_thumb.jpg

 

Om allt är som det ska så skall fläktvingen vara trög att dra runt då motorn är kall och har stått stilla, när du sedan startar motorn och fläkten börjar rotera så förflyttas oljan fram i den främre kammaren varav varvet sjunker markant. Stoppar du nu motorn och vrider på fläkten så märker du skillnaden. När sedan kylarvattnet blir tillräckligt varmt och termostaten öppnar så att kylvattnet cirkulerar i kylaren och strålningsvärmen är tillräckligt hög för att påverka bimetallen på viskokopplingen så öppnas ventilen och oljan som befinner sig i den främre kammaren kan nu flyta över till lamell området där oljans tröghet driver runt kopplingen.

För att det ska kunna fungera så måste viskokopplingen rotera. Det går alltså inte att testa en viskokoppling i skruvstycket med hjälp av en värmepistol.

 

58_ccc7d8853a059b5afbba0b90c3d8ec9e_thumb.jpg

 

Det enda sättet att påverka viskokopplinens tillslag är att byta ut bimetallen vilket inte är så enkelt. Det skulle kunna vara möjligt att fläktarna har olika bimetaller beroende på i vilket klimat de är anpassade för. Men det vet jag inte så det låter vi vara osagt.

 

Enligt den tillverkare jag har varit i kontakt med så kan man få kopplingarna tillverkade med i stort sett vilken inkopplings temperatur man vill.

 

Jag vet inte vad det vanligaste felet är men de fel som oftast verkar förekomma är nog att axeln till ventilen kärvar. Möjligt är också att silikonoljan läcker ut (det bör synas) samt att bimetallen lossnar pga. korrosion osv.

 

Jag hittade en elektronik firma som säljer silikonolja i mindre förpackningar. Det är inte helt rätt viskositet men borde kanske fungera. Länk: http://www.svalander.se/shoppen/sf.htm

Den enda angivna viskositeten jag har hittat är 25ºc 40 000mm2/s.

 

Hoppas att det kan vara till nytta för någon.

JAK

Link to comment
Share on other sites

Hej JAK,

 

Bra info.

 

Jo, detta är ett ämne som även jag sökt instruktioner om. Men jag har ännu inte gjort någon reparation eftersom min 4Runner bara visar tendenser till att gå varmare när temperaturen är över 20C + tungt släp + långa uppförsbackar + full gas.

Men snart så...

 

10000 Cst verkar vara den olja som rekommenderas.

 

Här finns några länkar i ämnet där det beskrivs hur man fyller på olja och justerar när ventilen ska öppna:

 

http://www.hiluxsurf.co.uk/forums/showthread.php?t=45717&highlight=Viscous

http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/102633-blue-fan-clutch-mod.html

http://www2.zhome.com:81/ZCMnL/tech/FanClutch/FanClutch.htm

 

Tyvärr har inte min Toyotahandlare lyckats beställa oljan som finns med part nr i länkarna. Men det finns diffolja hos RC-firmor eftersom den ofta används i radiostyrda bilars diffar.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.