Jump to content

Äntligen Land Cruiser!

Jenka

Recommended Posts

Hallå! Skönt forum!

Nu har jag äntligen köpt en BJ75, blev torsk på modell typen vid utlandstjänst på 90 talet. Hursom har servat och donat en del men eftersom jag inte kan bilen och det finns ingen instrbok så har jag lite frågor som jag hoppas nånn kan svara på!

FILTER lyser konstant på panelen? jag har bytt allt i filterväg...tror jag?

Får konstant värme trots att reglaget står på kallt??

Tacksam för tips och trix.

/ Fredrik

Länge sedan nu jag hadde en 75:a. Men så vitt jag kommer ihåg tändes den lampan när bränslefiltert var fulllt med vatten. Så vitt jag kommer ihåg så var där en summer som varnade samtidigt.

Där sitter en stor plast skruv i botten av filteret. Bara att öppna och tömma...

Lycka till med din LC och välkommen till klubben!

Jag gissar Bosnien... Libanon hade andra typer av fordon så vitt jag förstått och jag har för mig att dom köpptes in begangnade precis innan Bosnien startade. Jag har också för mig att Kossovo bara hade geländerwagen...

Jag har bara haft att göra med 4.2 liters motorn. På min sista 75:a satt bräslefiltert på höger sida om motorn. En eller 2 stora burkar.

Helt riktigt Bosnien, vi hade både pickisar och truppisar, fast mest så skakade man runt i Sisu vagnen. Minns att på BA06 så började GW rulla in på campen, kanon kärra det med MEN inte riktigt samma charm som BJ. Ja man har lite sköna minnen därifrån tex.... vi hade två st Humwee`s på släp efter Sisun, jänkarnas bil gillade inte Balkan lera 8-)

Mycket riktigt som det redan står är det vattenavskiljaren som är full med vatten när FILTER lyser.

Ang, värmen så sitter det en ventil på torpedväggen som öppnar resp. stänger varmvattenflödet till värmepaketet inne i bilen. Den kan ju kärva lite. Därifrån går det en stålwire direkt in till reglaget i instrumentpanelen. Så enkelt det bara kan bli! Troligvis har ventilen fastnat så att wiren antingen har lossnat eller blivit böjd någonstans. Kan ju även ha gått av.

Lycka till!

Hallå! Skönt forum!

Nu har jag äntligen köpt en BJ75, blev torsk på modell typen vid utlandstjänst på 90 talet. Hursom har servat och donat en del men eftersom jag inte kan bilen och det finns ingen instrbok så har jag lite frågor som jag hoppas nånn kan svara på!

FILTER lyser konstant på panelen? jag har bytt allt i filterväg...tror jag?

Får konstant värme trots att reglaget står på kallt??

Tacksam för tips och trix.

/ Fredrik

Rusade ut och kollade av bilen!

Vattenavskiljaren sitter den i anslutning till filtret eller vid pumpen? var lite mörkt så det var svårt att följa soppa slangarna, ventilen lokaliserad 8-) satt pinsamt mitt i blickfånget men men. Kan man demontera och typ göra rent?

Tackar å bockar för tipsen.

/ Fredrik

Trevligt med ytterligare en BJ75 ägare. Lägg in en tråd i garaget så vi får se pärlan :D

kärvande värme reglage verkar vara ett fenomen på BJ75. Var så på våran också men efter lite motivering med en tång och lite 556 fungerade den som ny. Men det var inte det enda problemet. Tar man i för mycket när det går trögt kan man lätt knäcka den plastskruv som håller ihop värme reglaget med resten av konsolen i instrumentpanelen. Nu pratar jag om spaken som man justerar värmen i kupén med. Detta hade hänt för oss men den går fint att byta ut mot en vanlig bult. som sagt det är väldigt enkelt konstruerat och går lätt att laga :)

Det går sådär! Annat har kommit emellan(jobb/ familjen/hus) men i helgen så ska jag jobba lite med åket.

Planen är att den ska funka till Rimbo big meet, fler som skall dit?( kanske bör ställa frågan på rätt ställe i forumet.)

/ Fredrik

Hann du få ihop bilen?? *nyfiken*

Stämmer! Såg din kärra också :-) De va lite små kaos med mycke ungar att mata å hund att ta rätt på...ja du vet.

Hursom nästa sväng tar vi å parkar brevid å skakar tass :-)

Tog lite bilder skall få tummen ur och mata in dom i forumet.

Förövrigt kanon dag med fin åkning, riktigt kul att testa bilen efter allt meck, MEN nu måste jag fixa tillknycklat avgassystem, rikta bakre kofångare, och sist men inte minst har jag TOK läck i styrsnäckan! Tips hur man fixar en läckande styrsnäcka mottages tacksamt.

/ Fredrik