Gå till innehåll

Oljeläckage Växel/fördelningslåda

MrWIB

Rekommendera Poster

Hej,

hade bilen, LC90, inne på Toyotas trygghetsservice innan vår Sverigeexpedition (se tråd under expeditioner).

Förutom vanlig service så går de även igenom bilen och kollar så allt är ok!

De hade två anmärkningar ang oljeläckage.

Dels från växellådan via någon bussning och dels från (bakre?)fördelningslådan också där från någon bussning.

Fast det var inte så mycket läckage som oljefukt enligt servicekillen.

Alla oljenivåer var ok och detta var mer som en upplysning inför kommande service, alltså inget som behövde åtgärdas omedelbart.

Nu till min fråga.

Vet någon vilka bussningar de pratar om, är de lätta att byta själv och bör jag göra detta snarast eller kan det vänta ytterliggare ca 400mil?

Tror jag får bättre svar här än från Toyota :)

Mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 5 weeks later...

Så länge det bara är oljefukt o inte läckage så är det inget att oroa sig för,oljefukt kommer förr eller senare på alla bilar.

Värre är det när man ser oljefläckar på asfalten :o

JAK

Länk till kommentar

Så länge det bara är oljefukt o inte läckage så är det inget att oroa sig för,oljefukt kommer förr eller senare på alla bilar.

Värre är det när man ser oljefläckar på asfalten

Exakt vad min kloka far också sa :)

Så växellådan låter jag vara, men slutväxeln är just nu inne för iordningställande. Där droppade det nämligen olja på fälgen/bromsarna så det rök lite illa när bromsarna blev varma :o Och så är det inget snyggt med svartfläckiga fälgar.

Först försökte de fixa det utan att byta packningen, bara använda nått klet på tub, men det höll inte så de (de= Toyota Mölndal) skall nu byta hela packboxen.

Jag måste ge kredd till Toyota Mölndal, bra priser och trevligt bemötande.

När renoveringen drog ut på tiden var det inga problem att få lånebil :D

Så vi kommer till träffen i en bil med nya frambromsar och fräsh slutväxel, gott!

Länk till kommentar