Jump to content

Köpa LC och olika modeller

Recommended Posts

Hej,

Jag har några frågor rörande modeller av LC. Jag ska köpa en Land Cruiser och håller nu på och forskar lite om denna bil. Jag läste på Wikipedia och där talar de om de olika modellerna 80, 90, 100 etc och det verkade på mig som om de vore olika årgångar men på Blocket finns det bilar från t.ex. 2002 som heter 90 och 100. Är 90 en enklare variant av 100?

Sedan begriper jag inte riktigt priserna. Just nu finns till exempel på Blocket en 100 från -02 med 22000 mil, 4,2 diesel och en hel del utrustning för 249000 samtidigt som det finns en 120 från -04 med 13000 mil med vad det verkar lite mindre utrustning för 199900 kr. Det verkar konstigt att en två år yngre bil som gått nästan hälften kostar 50000 mindre? Är 100-bilen för dyr eller bara väldigt ovanlig och är den i så fall väldigt bra?

George

Du kommer säkert få en betydligt mer utvecklad(och kanske invecklad) förklaring senare. Men huvuddragen är:

80 serien är jätterejäl med stor motor 4,2 diesel och något större bensin, gjordes 93-98(?).

90 serien är en mer stadsanpassad bil, lite mindre, lite mindre motor 3 l diesel eller 3,6 l bensin, fortfarande stor och välbyggd, men inte alls lika tilltagen som 80serien.

100-serien är fortsättningen på 80 serien, således större och rejälare med större motor än 90serien.

120 är fortsättningen på 90 serien.

nya 200 serien är fortsättningen på 100 serien.

90 och 120serien var betydligt billigare i inköp än vad 80 och 100serien var

Som sagt, du får säkert bättre svar sen men håll till godo!

Hej och välkommen till Toyota 4x4!

Kul att du fastnat för en Land Cruiser, och som du förstått finns det flera olika modeller och varianter.

Som cardic skrev ovan finns det i princip 2 olika serier (på nyare LC), en större och en lite mindre.

I stora serien finner man modellern 60, 80, 100, 200 beroende på hur gammal den är. Samt i den lite mindre serien 70, 90 & 120.

För att krångla till det ytterligare finns 70 serien i 2 varianter, en mer "bruks" inriktad, vanligen kallad "heavy duty" samt en "light duty" som är förgångare till 90 serien.

Priserna variera stort mellan olika modeller och konfigurationer, mycket beroende på hur efterfrågade de är. Generellt är dieselar dyrare än bensinare. Vilket man satsar på beror till stor del på hur mycket man kör (diesel = hög skatt, bensin = hög förbrukning).

Bifogar en bild på Land Cruiserns utveckling och modeller

[attachment=0]Land-Cruiser-Evolution.jpg[/attachment]

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar!