Jump to content

Drivknutar till HZJ75

Recommended Posts

Hej Björn,

När jag har varit "krisad" på delar så har jag tagit dessa från All American Imports B.V. i Holland (nästan störst i Europe som oberoende importörer av Toyo original- och eftermarknads-delar.

Deras länk är http://www.all-american.nl/ozzie%20parts.html

Hoppas detta kan hjälpa.

mvh,

//Peder

Om du vill Björn så kan jag ringa dom imorgon.. har nämligen också något ärende jag skulle ta reda på där.. Ring mig imorn..

Har ju missat att du skrivit, har varit i kontakt med dem via mail och dom verkar ha två typer av drivknutar. Original och japantillverkade ickeoriginal. Den första typen kostar 2600:-/st och den andra kostar 1850:-/st. Kollade för skoj skull på toyota och där ville dom ha 6225:-/st.

Blir nog så att jag beställer därifrån.. Hittar ju inte något billigare just nu iaf.. Tack för tipset Peder!

Hittade dessa nu http://cgi.ebay.com.sg/Toyota-Landcruiser-75-Series-FJ75-HZJ75-FZJ75-CV-Joint_W0QQitemZ350188594824QQcmdZViewItemQQptZAU_Car_Parts_Accessories?hash=item350188594824&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Skeppat hem till sverige betalar jag 1575:- för båda. Får man vad man betalar för, eller är det bara att köpa?

Skeppat hem till sverige betalar jag 1575:- för båda. Får man vad man betalar för, eller är det bara att köpa?

Har du räknat med tull och moms då?

Vill inte vara negativ, men ofta får man vad man betalar för. Men med det resonemanget så gör man inga fynd heller... :(

Nu har jag beställt 2 drivknutar från australien. Beställde även 2 bussningar för drivaxlarna och ett kit med packboxar, spindellager, packningar till spindlar och nav för båda sidor.

Än så länge har jag betalat 2800:- för allt, får se vad det blir totalt när det väl kommer.

Ska bli spännande att plocka ur drivknutarna när/om den fortfarande är hel och se vad det är som händer i dem.

Jag har ju haft ett knakande i höger drivknut sen förra året, men nu när jag var i Ökna kom det i vänster också. Dessutom blev det mycket påtagligare ljud snabbt.

När det började låta i min gamla BJ75 tog det bara några hundra meter så var det bara skrot kvar inne i knuten, så man var ju lite nervös om det skulle hålla.

• 2 weeks later...

Så, nu är det gjort.

Det var lite jobb med att byta drivknutarna om man inte är van. Började med att lossa på frihjulnaven, vilket jag i senare skede märkte var helt onödigt för reparationen. Lossade sedan bromsrören och bromsslangarna. Det var nu jag förstod varför jag fick en "bra att veta" på rostiga bromsrör hos bilprovningen. Så nu är även dom ersatta av nya kopparditon.

Efter det fick man släppa på både de övre och undre spindellagrena. Det övre gick att ta ur sprinten som håller lagret helt, den nedre tog i bromsskölden vilket gjorde att man bara kunde sänka den en bit. Men tillräckligt för att lossa hela spindeln och dra ut drivaxeln.

59_09652a73a57a2a893cb125dfcba0f396_thumb.jpg

Drivknutarna lossades genom att skruva i en M8 bult i änden på drivknuten och sedan rycka loss den med glidhammare.

59_a7ff5184d5c4856fec906e3f31659415_thumb.jpg

Att sedan få på de nya drivknutarna på drivaxeln var bara att driva in den med en slägga och en träkloss i mellan.

Sen så byttes mässingsbussningen som sitter i spindeln som styr drivknuten genom att helt enkelt slå sönder kanten med en huggmejsel och sedan rycka ut den med en glidhammare.

59_6bf37d0d059dda1a76cc5ac5165fa503_thumb.jpg

Sen var det bara att rengöra från allt gammalt fett och polera alla ytor så gott det gick.

Sen gjordes allt i omvänd ordning för att montera tillbaks allt igen.

Med i satsen fanns alla packboxar, packningar, skrapringar och lager som behövdes och vid första anblick kändes det som bra grejer, bra passform, välarbetat och komplett.

Men framtiden får utvisa...