Jump to content

Köra med taklast

ankarback

Recommended Posts

Funderar på att skaffa ett rejält takräcke att lasta grejor på när man är på "utflykt" men är lite osäker på hur mycket det egentligen påverkar bilen. HJ60n är ju rejält hög så går den att köra med 50-100kg på taket?

Gissar att många här har erfarenhet av taklast så det skulle vara kul att hör era erfarenheter.

/Johan

Det går fint men du märker att det är där, framför allt om du svänger hastigt.

Last rätt och lägg inte fulla jeepdunkar på taket utan håll dig till dom lätta skrymmande sakerna.

Jag har kört med ett stort takräcke med reservhjulet uppe på min Hzj75. Jag tycker inte att det märks så mycket att det finns där uppe, men visst blir bilen ostabilare.. Dock inget som varit något problem än :mrgreen: Har kört i ganska rejäla sidolut med bilen men den har inte visat några tendenser att väga över. Värre var det med min gamla BJ75 som inte hade någon krängningshämmare samt att bladen var sämre, där tippade hela karossen över i sidolut. Det kunde vara läskigt ibland.

Mvh Björn

Det jag hade tänkt var ett reservhjul, hi-lift och kanske ett campingbord. Det blir ju ganska tungt ihop med takräcket.

/Johan

OK, det låter ju bra. Gäller bara att få tag i takräcke till vettigt pris. Här i Sverige kostar dom ju en förmögenhet.

Har hittat i england men dom svarar inte om det passar till toyota (det är en landroverfirma, devon4x4).

Där kostar ett ARB-räcke ca £400, här i sverige kostar samma räcke ca 20.000kr :mrgreen:

/Johan

Är takräcket avsett för montage i dropplist antar jag att det går att anpassa även till Toyota

Inte de takräcken som är till Defender då fötterna blir alldeles för höga samt inte heller till LC90 (tex) då takbredden på bilen är för smal. Vissa LC60/61 har förhöjt tak då kan de kanske(?!) passa. Jag tror att man skall mäta noga innan man springer åstad och köper takräcke som är till andra bilmärken/modeler.

mvh,

Är takräcket avsett för montage i dropplist antar jag att det går att anpassa även till Toyota

Inte de takräcken som är till Defender då fötterna blir alldeles för höga samt inte heller till LC90 (tex) då takbredden på bilen är för smal. Vissa LC60/61 har förhöjt tak då kan de kanske(?!) passa. Jag tror att man skall mäta noga innan man springer åstad och köper takräcke som är till andra bilmärken/modeler.

mvh,

Devon 4x4 har "fötter" till min bil också, fick svar från dom till slut. Min är högtak så det är ungefär samma höjd som en landrover. Mätte på ett par stycken i fredags när jag var på offroadträff i Rimbo.

Har funderat på att göra ett själv, inga problem med själva tillverkningen men det blir lite tungt när man gör det i stål.

Man vill ju få lite över till last också. Har ingen TIG så svetsa aluminium blir lite svårt.

Får se vad det blir till slut, måste vänta på skatteåterbäringen innan det blir något handlat :( .

/Johan