Jump to content

Ralstons LC-100

Ralston

Recommended Posts

Lite info om min nya bil:

Lc-100 årsmod 2000

Detta är en bil som har ägts av mer än en medlem ur SWES men nu är det jag som har den. Jag var tvungen att byta ut min Defender 110 mot denna för att de andra Land Cruiser ägarna inte gillade att jag hade en så mycket bättre bil än dem.

Anyway, ganska mycket är gjort av tidigare ägare och medlemmar på detta forum :)

bilen är/har följande

4,2L TD

manuell låda

diff i fördelningslåda och bakaxel

beige skinn inredning, perfekt när man är ute mycket i lera och skog eftersom det är lätt att se var man behöver tvätta...

vidare har den acc, el hit och dit och massa annat krimskrams för bekvämlighet och komfort. Den är en njutning att köra, fast nu har jag en uppsättning hörselkåpor som jag inte längre behöver.

extrautrustning

ny front

warn 9000xd med syntetlina

OME stötdämpare

MTR däck

dubbla reservhjulshållare

extratank tot ca 260L

dieselvärmare

KCR box

27mhz radio

sedan har/ska jag sätta dit

garmin gps

navigationsdator

vhf radio är installerad

byta till warn 9.5 xp winch med 6hp motor

220v inverter är installerad

nya fjädrar bak är beställda (hårdare)

solfilm är på G

arbetsbelysning bak

underredesbehandling då det är begynnande rost på sina ställen.

90_b6c4bc9537cafe16777bbc916668d89c_thumb.jpg

Grattis! Du har köpt en mycket fin bil som jag har lagt ner åtskilliga timmar på. Vi har försökt att ha ihjäl den i Sahara och i Atlasbergen - men det gick inte. Med en erfarenhet jag har så undrar jag inte om det är bättre med lite ytrost än den där eländiga rosskyddskletet. Varför skall du byta vinsch? Det sitter ju en redan på. För övrigt kommer du nästan aldrig att använda den. Skulle lägga pengarna på annat. T.ex. en difflock fram(?).

Återigen - stort grattis.

mvh,

Winchen ska jag byta eftersom jag har en annan liggande.

Det där med backspegel, de som inte kan ta sig fram kontrollerat i terrängen använder gasen istället... 8-)

Bilen kommer användas till långfärder/expeditioner främst, vi har lite planer här under våren och även i sommar (Marocko/Sahara).