Gå till innehåll

Bushtaxi för äventyr


Jenik

Rekommendera Poster

Som ny på detta forum kommer här en kort presentation.

Mitt riktiga namn är Jesper och jag inledde min offroadkarriär med att köra Range Rover hela vägen till Kiruna på den tiden Sweden offroad tour gick ända dit. Året var 1999.

Därefter har det blivit massor med olika bilar och körningar. De senaste 7 åren har det varit övervägande Jeepar men vi, jag och min bror, har även haft en TGB 11 som vi tävlade lite i Challenge med.

Sedan två år tillbaka är jag en del av SOA Outback crew som arrangerar tredagarskörningar i Rödjenäs/Eksjö. www.soaoutback.se

2011/12 var jag även Co-driver till Bengt Sigehult när vi i Team Sigicon bl.a. körde Magam Trophy i Polen. Så sammanfattningsvis kan man säga att jag är en gammal offroadräv som kört heavy offroad men som nu sadlar om för äventyr och expedition med familjen.

 

Jag, och frun för att vara sanningsenligt, har alltså nyligen köpt oss en HZJ75. Bilen är höjd med Old Man Emu höjningsfjädrar och dämpare, har winch från Warn, 35" STT, custom made fram och bakbumper med belysning. Trevlig 4.2l rak dieselsexa som turbokonverterats! Original snorkel och spärrar.

 

b72b5ce4cc56fa573f3c1503b3094159_zps2f326448.jpg

 

Just nu står den uppallad med rasad ring o pinion fram som ska bytas. Det har därför blivit tillfälle att rensa ur inne i bilen och förbereda för inredningsbygge. Jag kan säga att det luktade inte mumma under mattan. Men det såg värre ut än vad det var, den lilla rost som fanns var bara ytlig.

 

På 4x4sweden kommer jag ha en gemensam projekttråd tillsammans med min bror. Välkomna att följa den här http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=41876

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej,

 

Grattis till ett bra köp och trevligt med en till riktig expeditionsbil på forumet.

 

Jag känner Håkan du köpt den av och har även gjort en kort provkörning av den efter turbokonverteringen och kan intyga att den verkligen gick bra.

 

Jag har några årsmodeller senare version med skruvfjädrar fram men din har en kraftigare framaxel och växellåda så det kan vara jämnt skägg vilken som är bästa valet.

 

Jag har haft min i några år och har samlat på mig en hel del inredningsbilder och leverantörer av diverse om du är intresserad.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Ja det är en fin bil. Håkan gjorde ett rejält framhjulslyft och rensade en hel del kuggar på kronhjulet. Jag har rivit diffen nu och ska skicka den till min kompis Håvard i Halden som ska beställa rätt grejer och montera den.

 

Hej,

 

Grattis till ett bra köp och trevligt med en till riktig expeditionsbil på forumet.

 

Jag känner Håkan du köpt den av och har även gjort en kort provkörning av den efter turbokonverteringen och kan intyga att den verkligen gick bra.

 

Jag har några årsmodeller senare version med skruvfjädrar fram men din har en kraftigare framaxel och växellåda så det kan vara jämnt skägg vilken som är bästa valet.

 

Jag har haft min i några år och har samlat på mig en hel del inredningsbilder och leverantörer av diverse om du är intresserad.

 

/Anders

 

Absolut är jag intresserad av det! Vill du maila kan du föra det till jenik72@hotmail.com. Berätta gärna vad som varit det klart bästa. Vi ska kunna sova två men också kunna bädda upp och (spartanskt) sitta två mittemot varandra längst bak.

Har köpt kylbox, ska in med en vattendunkt, en extra batteribank, kompressor, gasolkök, mm. Har en varmare liggande som jag hoppas klara koppla in ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som skrivet ovan; här går det undan!

Jag gillar hållaren för köksredskapen :)

 

Jag har haft hjälp av Snickar-Niklas vilket fått upp farten.

 

Inte så snygg kanske men förhoppningsvis praktisk samt att jag når det mesta både sittande i bilen när jag står utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra med lite hjälp, blir ju roligare då också :)

 

Har du tänkt att den alltid hänger på dörren, eller rullar du ihop den under färd? Jag har 2 sådana som "rese-verktygslåda", skrammelfritt när dom är ihoprullade och kan rullas ut som underlag vid eventuellt mekande så man inte behöver lägga verktygen/skruvar direkt på backen.

Idén med att hänga på dörren var bra, kanske kopierar den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra med lite hjälp, blir ju roligare då också :)

 

Har du tänkt att den alltid hänger på dörren, eller rullar du ihop den under färd? Jag har 2 sådana som "rese-verktygslåda", skrammelfritt när dom är ihoprullade och kan rullas ut som underlag vid eventuellt mekande så man inte behöver lägga verktygen/skruvar direkt på backen.

Idén med att hänga på dörren var bra, kanske kopierar den :)

 

Jag har tänkt att alltid ha den på dörren, sen får jag se vad som placeras i sen, hur mycket det skramlar, om sakerna blir kvar i den, osv. Det var tvunget att vara något "smalt" eftersom två personer ska kunna sitta innanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var diffen monterad och fylld med olja = kladdigt

cbf50d79c70479b6dc21e74ca6ba71b5_zps0ae54780.jpg

 

Också drivaxlar, knutar och hjullager monterade = kladdigt. Passade på att få skivorna svarvade och montera nya Yellow Stuff belägg från EBC = klart förbättrad bromseffekt

67a4e7a2037dc7fd74e8b41ebe672ba4_zps277cbccd.jpg

 

Och så var det då äntligen dags att ut och rulla igen. Härligt!

96542b94a4e5de41b60b02b6b6904996_zpsa6d0c6d2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir bra detta!

 

Jag har flera bekanta som säger att en Buschtaxi är den fulaste bil de sett men jag fattar ingenting. Det värmer till i min estetiska belöningszon varje gång jag ser en...

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag fick jag finbesök i garaget av Morgan och Micke a.k.a "Micke o Mojje".

 

En Camel Trophy kopia byggd på en Defender 90 från -98 och en VW Syncro som är unde uppbyggnad. Micke med Syncron har satsat på lite väl svulstiga däck tycker jag ;-)

 

296e9efc1e16675e8bfa04761d6c905e_zpsbfafeb32.jpg

ed1b4dd0c29fa3720df95a0f3383134e_zps7e760d77.jpg

 

Imorgon tar jag ut en delfärdig Bushtaxi och Rasse parkerar Defendern för mindre ingrepp.

 

Projekttråd finns här:

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=41876

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket påskpyssel i garaget har det blivit! Kul!

 

Fredagen inleddes med färdigställande av takpackningen som numera består av

- Takbox

- high lift

- reservdunk

- reservhjul

- waffle boards

- Alulåda

- Markis

Allt liggande innanför korgens kanter, så OM jag kör bland träd och grenar så ska det inte fastna för jävligt.

2d76b078d2e64289eef638ca2df11955_zps1f228e41.jpg

4f190cc9327d6607ef5a94311ea6c273_zps4201011e.jpg

 

"Köket" har också färdigställts och kaffet har provbryggts. Kylboxen kyler och vattendunken är på plats.

928663d0a1743e53dee620743349d3b3_zps9ca4e92b.jpg

 

Ny 12v konverter som klarar 60amp har installerats och då gick det att få igång kompressorn. Komradion har kopplats in och stereon bytts ut. Ett enkelt fäste till Ipaden ska testas. Brandsläckare, verktygslåda och förvaring har kommit på plats.

ed23df0b98daf1d183ea52c1996d6ccf_zpsa95a4109.jpg

 

Nu återstår att inreda sovrummet ;-)

519dca9192098c0639a55f8a107e2467_zps5bb49c72.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cool! :)

Snyggt fixat, ser ut att bli hur bra som helst!

Lyxigt med riktig bryggare oxå, själv kör vi vattenkokare och pulverkaffe, men det funkar det med, man e väl ute på äventyr ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.