Gå till innehåll

Parabolic

MFI9

Rekommendera Poster

På 2024-06-23 på 09:48, Mecki säger:

Är det Terrain Tamers Parabolicfjädrar?

/ Mecki

Japp, det är TT anpassade för att gå med totalvikt iom att bilen blir rätt tung med full vatten- och bränsletank plus packning mm.

Jag glömde väga de nya fjädrarna men subjektivt skulle jag gissa på 10-15 lättare än de OME som satt bak tidigare.

Fram blev höjden ung densamma och ca 25 mm högre bak.

• Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat lite på nätet och viktskillnaden är ca 21 kg per fjäder.

Från 63 till 42 kg, varav största delen är ofjädrad vilket påverkar väghållning och komfort mer än fjädrad vikt.

Så totalt 42 kilo som kan användas till last i stället för att hänga under bilen 👍😀

• Like 2
Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Nu har det blivit ca 200 mil och dags för en första recension.

Bilen går något mjukare på små ojämnheter och blir därmed lite bekvämare på asfalt och fina grusvägar. På ojämnare vägar är det ingen större skillnad då fjädern snabbt blir hård vid större rörelser.

Enkelt summerat blir att har man redan en frisk fjädring med önskad höjd så blir det inte någon gigantisk skillnad utan man kan gott behålla det man har. Ska man däremot byta för att få en höjning så tycker jag paraboliska är rätt väg att gå.

Det jag saknade med leveransen var montageinstruktioner, jag vet iof hur prylarna ska monteras men det var oklart vilka åtdragningsmoment som skulle användas.

Detta är mina tankar efter relativt kort tid, kan hända att jag kommer med andra synpunkter längre fram. 

• Like 4
Länk till kommentar

• 1 year later...

Nu har det blivit en sommar till med parabolics och jag är fortfarande mycket nöjd.

Ett problem som uppstod under försommaren var att jag började få väldigt mycket missljud från bladfjädrarna. Det knarrande och knakande så mycket att man fick långa blickar från folk när jag körde över farthinder mfl ojämnheter. På gropiga grusvägar lät det som om bilen höll på att trilla i bitar. Efter lite googling så visade det sig att Terrain Tamer tagit fram ett nytt kitt med bussningar i ett annat material än ursprungliga. De skickade utbyte på garanti utan kostnad, dvs de tog även frakten. Bytet tog en timme och var relativt enkelt. Men jäklar vilken skillnad det blev. Bilen blev något mjukare vid mycket små fjädrings rörelser och helt tyst i fjädrarna.  Nu är bilen avställd för säsongen så får se nästa sommar om det fortsätter att vara tyst.

• Like 5
Länk till kommentar