Gå till innehåll

Installera Defa elektrisk motorvärmare

Klasagasa

Rekommendera Poster

Hej på er,

Jag skrev och frågade om detta på facebook för ett tag sen, men utan respons.
Jag tänker att jag kollar här oxå för att se om någon har ovanstående installerat och kan ta en bild eller beskriva installationen? 

Det är främst slangvärmarens placering och installation jag är intresserad av!

Med vänlig hälsning, Klas 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, valdas-76 säger:

Om det ska vara till LC200 4.5V8 D4-D så http://old.defa.com/vfp/eh/411707.pdf

Precis! Den där har jag läst och kollat på. Men det framgår inte riktigt var den ska hängas på och fästas. 
Hoppas på nån bild på slangvärmarinstallation samt cirkpumpsplacering…🙄

Länk till kommentar

På 2024-01-25 på 13:20, Klasagasa säger:

Precis! Den där har jag läst och kollat på. Men det framgår inte riktigt var den ska hängas på och fästas. 
Hoppas på nån bild på slangvärmarinstallation samt cirkpumpsplacering…🙄

Det står inget angående detta i texten men enligt monteringsanvisningen nr.13 så ska värmaren inte fästas någonstans, om den inte väger så mycket och skaver inte mot några andra närliggande komponenter. Värmaren ska vara placerad i rätt vinkel, detta är viktigt.

Det framgår dock inte så tydligt om någon cirkulationspump ska monteras på den aktuella bilen eller ej. 

Jag hade installerat en motorvärmare på en HJ60 en gång i tiden, där var det enkelt. Fäste den på ramen, fästet ingick.

P4770179.JPG

• Like 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, valdas-76 säger:

Det står inget angående detta i texten men enligt monteringsanvisningen nr.13 så ska värmaren inte fästas någonstans, om den inte väger så mycket och skaver inte mot några andra närliggande komponenter. Värmaren ska vara placerad i rätt vinkel, detta är viktigt.

Det framgår dock inte så tydligt om någon cirkulationspump ska monteras på den aktuella bilen eller ej. 

Jag hade installerat en motorvärmare på en HJ60 en gång i tiden, där var det enkelt. Fäste den på ramen, fästet ingick.

P4770179.JPG

Tack för hjälpen!

Jag körde klart installationen idag enligt DEFAs anvisningar och måste erkänna att det var otroligt detaljerat och tydligt när jag väl satte igång!

• Like 2
Länk till kommentar