Jump to content

Slaglängd framfjädring, nervös styrning

Recommended Posts

Skaffade mig nyss en 120 V6 med 21k mil. Välhållen ser det ut som, men helt utan historik. 

Tycker den är nervös på vägen, spårkänslig. Kör mest på Stockholms vägnät (som är rätt slitet...) men även senast på E4 norrut så kändes den spårkänslig och överstyrande.

Tänkte kolla över fjädringen och bussningarna, på vanliga personbilar så känner jag igen fenomenet med överstyrhet och nervös gång när bussningarna/dämpare är slut. 

Men när jag lyft av däcken så hittade jag Sachs dämpare fram och bak, fram har de troligen bytt fjädrarna fram samtida då ytrosten inte fått tag i dem än. Antagligen bytt för ett par år sen, några tusen mil. Bussningarna ser OK ut, övre länkarmen är nog bytt, undre ser äldre ut, men bussningarna ser och känns OK. 

Den rullar på Nokian Hacka Blue SUV 265/65/R17 i bra skick. De är jämnt slitna vilket borde ta bort att det är tre-in/out relaterat. 

Ska den vara spårkänslig och överstyrd? Kör XC70 också, den märks inte alls samma fenomen på samma vägar. Smalare spårvidd och 235 däck visserligen... Gör spårvidden skillnaden?

Såg att det bara är ca 2cm slaglängd mellan undre länkarm och genomslagsgummit fram. Är det normalt? 

Höjden mellan mark och skärmkant är 95cm bak och 85cm fram. Misstänker med tanke på tidigare ägare att de har högre/kraftigare fjädring bak. Satt en 100kg utrustning i bagageutrymmet innan... Skulle gärna få upp höjden lite fram, men frågan är om det är nya dämpare eller styvare fjäder som behövs, isf ca 30 längre för att lägga fram/bak på samma nivå.

Lite bilder också såklart :)

20210816_181749.jpg

20210816_184828.jpg

20210816_183829.jpg

20210816_182940.jpg

Med tanke på vinkeln på drivaxeln på bild 1 så ser det ut som om dina fjädrar fram borde bytas. Osäker på mellanrum mellan undre länkarm och genomslagsgummit ska vara men det ser lite för lite ut.

Trots ombygnad så upplever inte jag min som spårkänslig eller överstyrd så det kan nog ha ett samband med trött fjädring/ dämpning.

Hittade tyvärr ingen bättre bild men man ser att jag har en annan vinkel på drivaxeln - med OME 2" höjning - frisk orginal borde kanske vara helt rak?

20210618_202140.thumb.jpg.68cc08522682bffb6671a86d860ec57e.jpg

• Like 1

Tack! Lite åt det hållet jag misstänkte :) 

Glömde nämna winch, winchfäste och batteri som också finns på bilen, det är väl en 75kg som är adderat i framkant isf.

Å andra sidan så är bilderna tagna utan passagerare eller förare i bilen, borde inte hänga så mycket redan då?

Vet inte hur lång livslängd man borde ha på en uppsättning dämpare under vanliga förhållanden, om dessa är bytta och den gått 21k nu, känns det som det borde finnas lite kvar.så en tanke är att man bytte fjädrar vid dämparbytet, men har en mjukare än det borde vara.

Funderar på King Springs KTFS-101, eller några nya fjäderben med fjäder från en skrotad. Såg ett par på laga.se som såg fräscha ut.