Jump to content

Nyinvesterad BJ46 - krockad...

thinkpad

Recommended Posts

Hej på er,

Jag har nyligen blivit ägare till en BJ46:a. Bilen har - för en månad sedan eller två (under snö-/ishalka här på Orust) lagts på taket av förra ägaren, så den ser lite ledsen ut. Som framgår av fotona har jag börjat demontera skadade delar.

Tanken är att som ett första steg återställa bilen i bruksskick. Om det visar sig att jag riktigt förälskar mig bilen kan det bli en större renovering, men det blir nog med start först nästa vinter i s f.

Kommer att behöva investera i lite delar, så om det är någon som har något eller kan peka mig i rätt riktning så vore det tacknämligt:

- Höger backspegel

- Höger sidodörr - överdel (resten kan vara risig, då jag kan merga ihop överdelen med befintlig underdel).

- Alternativt ett helt sidodörrpar (då kan jag göra safaridörrar av de befintliga dörrarna).

- Rutram (går annars eventuellt att rädda den jag har, eller kanske köpa en ny i glasfiber).

- Vindruta (kan vara så att det finns ett par personer här på forumet som har ruta till salu).

- Ruta till höger sidodörr.

- Höger överliggare som binder ihop rutram med targabåge (kan kanske annars gå att smida till/räta ut den jag har).

- Kapell (eventuellt gör jag ett nytt som bara täcker ytan från rutram till B-bågen

- Toyota vit bättringsfärg (till inramningen av framlampor och grill). Färgkod?

Bilen har reparerats i karossen, vilket skett någon gång under 80-talet enligt den tidigare ägaren.  Jag ser att golvet och hjulhusen är helt plana. Var det så på de här bilarna (eller så har man bytt ut golv och/eller hjulhus i samband med den där reparationen)? På andra bilar är det ju normalt räfflor eller veck i plåten, för minskad resonans och ökad styvhet.

Not. Har försökt ta loss övre delen av bakdörrarna, men järnen (båda dörrarna) som sticker ned på insidan går inte att få upp från underdelen. Ser ingen bult som håller fast dem (se markering på näst sista bilden). Är jag blind?

Återkommer med mer bilder när bilen ser lite gladare ut...

20210323_154956.jpg

20210323_164709.jpg

20210323_164648.jpg

20210303_151741.jpg

20210327_092246.jpg

20210327_103420.jpg

20210327_135001.jpg

20210327_142730.jpg

20210327_142813.jpg

20210327_144612.jpg

2021-03-27_19-43-25.jpg

BJ46Snettframifrån.jpg

Edited by thinkpad
  • Like 4
  • Sad 2

Här är en firma som har många nya karossdelar https://www.4x4extreme.be/catalogue-pieces-toyota-bj-fj-hj4.html

Vi såg att hela den bakre delen på karossen var "fullagad" med slät plåt.

Eftersom bilen togs hem som flyttgods från Belgien och att den blivit rostlagad för såpass länge sedan har den troligen börjat sitt liv med att köra på havsbotten på musselodlingarna vid lågvatten.

/ Mecki

• Like 2

6 timmar sedan, Mecki säger:

Här är en firma som har många nya karossdelar https://www.4x4extreme.be/catalogue-pieces-toyota-bj-fj-hj4.html

Vi såg att hela den bakre delen på karossen var "fullagad" med slät plåt.

Eftersom bilen togs hem som flyttgods från Belgien och att den blivit rostlagad för såpass länge sedan har den troligen börjat sitt liv med att köra på havsbotten på musselodlingarna vid lågvatten.

/ Mecki

Tack för tipset på karossdelar.

De förra ägarna sa till mig att bilen gått som skogsvaktarbil i Ardennerna. Men det låter ju som något den belgiska säljaren skulle kunna ha sagt (1992), för att det just låter bra...