Jump to content

35 tum på en bj 73 med b3 dieseln ?

Jerry

Recommended Posts

En fråga till den som äger eller ägt en 70/73 med b3 dieseln och som haft 35tum däck på den  

har beställt nya bladfjädrar med dämpare +50mm höjning och då original bladen troligtvis är trötta då dom är helt raka så tror jag bilen kommer bli lite högre än dom 50 mm  .  

min fundering jag har 33tum på nu men dom har en massa år på nacken och börjar bli torra .  
då tänkte uppgradera en storlek till 35or . 

Vet att motorn inte är den vassaste man kan ha men jag har inte upplevt den som slö eller orkeslös med 33or .  

så nu till frågan har någon här haft eller har 35or på sin 70 med b3 motorn .  

frågor om varför jag ska ha 35or eller andra gissningar undanbedes vill bara ha svar av dom som har eller haft det jag efterfrågar på sin bj70 /73 .  

funderar även om det fins plats för dom om man höjer bilen med 50mm från original . 

mvh Jerry 

Jag körde med 35 tum på min BJ73 -86, axelvänd och utan krängningshämmare, stabil på vägen i motorvägsfart orkade visserligen bara nå en toppfart på 126 km/t enligt gps:n, 5:an växel redan från 60 km/t. Kört mycket offroad aldrig några problem med orken i skogen (tomgångskörning på ettan låg 850-900 rpm utan att röra koppling och gas) Fick till en bra inställning på dieselpumpen utan att det rök eller gränsvärden överskreds, bränsle förbrukning mellan 0,9- 1,1 l/mil! Tyvärr fick jag bilen stulen i oktober och inlöst av försäkringsbolaget, ägs nu av en bildemontering i Karlstad.

Stefan

• Sad 1

Ok är i valet och kvalet emellan  33 eller 35 .   

ska skruva dit nya höjningssatsen med bladfjädrar och dämpare Så får ja se hur ser det ut med plats 👍.   

Har aldrig heller upplevt bilen som klen eller orkeslös och någon raket vet jag att det inte är så är fullt nöjd om jag kan ligga i 90 det räcker gott åt mig 😂