Gå till innehåll

Ett litet sjungande läte vid kallstart

CarlGustaf

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har märkt av ett litet sjungande läte från bilen när jag kallstartar den. Nu har det ju inte varit så kallt - men jag lade märke till ljudet under hösten när temperaturen började leta sig ner mot 5+ och ner mot +-0.

Jag har inte hört det tidigare år.

Ljudet uppkommer precis vid start - och jag trodde först det hade med styrningen att göra; då jag backar bakåt och svänger med nästan fullt rattutslag åt höger det första jag gör. Men de senaste gångerna har jag startat bilen och låtit den gå med motorn igång 30sekunder utan att köra; och då hörs ljudet ändå; men inte lika starkt som när jag backar.

Ljudet försvinner inom ca 30sek efter start. 

Bilen står parkerad i en liten backe över nätterna - om det kan vara en ledtråd till nått.   

Jag brukar köra 2-3 min motorvärmare innan start.

- Först var jag inne på hjullager. 

- Behöver remmarna ses över? (Bytte remmar och kamrem 2016 - för ca 5 300mil sedan)

- Är det kylaren som slaskar? (ve och fasa) Kan den ge upphov till detta ljud?

- Generatorn och batteri är relativt nya - ett par år gamla. Så de borde vara ok. 

- Kan det vara nått med servo eller annat med vätska i sig som påverkas av att det är kallstart i backe?

Kan det vara allvarligt? Eller är det bara ett trevligt tillägg till ljudbilden av att ha en äldre bil? (årsmodell 2001)

Tack för alla inspel och hjälp!

Cw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 7 months later...

Hej, 

Dök på den här gamla tråden och antar att du hittat källan till ljudet. Om inte så kanske styrservopumpen som tjuter innan oljan blivit varm? Har ingen erfarenhet av LC90 men händer på 70 och 80 serierna. 

Lycka till 

EMF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser