Jump to content

Lossa reservhjul utan vev

Mulan

Recommended Posts

Lyckades få min vev att dela sig och lämna kvar den inre tredje delen någonstans under flaket sist jag skulle ta ner mitt reservhjul. Hur i #%@\&£%¤ löser jag att få ner det nu? Det sitter dessutom en extra diesel tank monterad mellan reservhjulet och flaket. Kedjar går upp och ner genom ett hål i den tanken och tanken sitter ganska tätt på flaket. Tanken får jag inte bort för det att reservhjulet är i vägen osv. Känns som ett moment 22. Behöver jag montera av flaket!?!?!

Hände för någon vecka sedan. Men idag på jobbet tog jag mig en extra kik när jag hade tid över. Kunde se tredje delen med kroken skymta därinne när jag tittade in genom hålet i bak under lämmen. Tänkte att jag får änna prova att vicka och vispa lite och se om jag kan få ihop dem igen. Och till min stora förvåning så lyckades jag typ på femte försöket. Fick ner reserv hjulet och sedan ifrån kedjemekanismen som håller uppe hjulet puttat ut hela vevarmen halvvägs ut. nu satt ju inte tredje delen fastspänd alls... Men jag lyckades faktiskt få med den ut när jag drog ut vevarmen! Fy f-n vad gôtt. Och nu har det fått bli en uppgradering av venstången

Stång innan uppgradering:

Beskrivning saknas.Beskrivning saknas.

Borrade sedan hål genomhela och har satt två genomgående bultar. Nu ska det sku' mycket till för att de går isär.

Beskrivning saknas.

• Like 4

• 1 month later...
  • 3 months later...

Jag hade ett likande problem med vår hilux som är underredsbehandlad av "swerust". Efter att rost började komma fram beslutade vi att underredsbehandla själv och skulle då av med reservhjulet som var helt fastklistrat av all underedsmassa. Det blev vinkelslipen och nu sitter det på flaket tills jag antingen sätter det på taket eller löser nått med en ny kofångare bak. 

På 2021-02-26 på 16:07, race säger:

Hej finns reservhjulshållaren kvar. Vilka modeller passar den? Jag har LC 100. Pris? 
Mvh

Rafael 

400 begagnad 800 ny plus frakt
De passar på olika modeller listad för 45 - 60 - 75 -78 - 79 - 80  kanske också 100 då

Hej Priffe, lite sent svar här men småbarnslivet avbryter en i allt man håller på med hela tiden 🙂 tänkte höra om det finns någon hållare kvar? Har funderat och kommit fram till att det är väldigt skönt att inte ha reservhjulet på flaket i onödan (läs i vägen) hela tiden. 

Mvh Hampus