Gå till innehåll

Modellfundering

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har en fundering som jag inte kan googla mig fram till. Jag vet att det finns grj71 i soft top - version. Men däremot hittar jag inga modeller med längre hjulbas i soft top. Jag tror att 79 tillverkas ny i soft top för vissa marknader men hittar inget när jag googlar. Jag sitter och planerar inför en framtida ny äventyrs/expeditionsbil. Hör gärna av er om det är någon som vet. Hoppas allt är väl med er.

/ Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolig fråga! Men varför vill du ha en softtop för en expeditionsbil? Det är vanligen det man inte vill ha, av en myriad orsaker.

Hur som helst har jag aldrig sett någon producerad soft top av de längre hjulbaserna (och Toyota har goda anledningar till det). Att de kortaste (70/71 och 73/74) kan ha funnits som det är för att de mest sålts som nöjesfordon, och då kan ju softtopen vara "en kul grej". Om det mot förmodan skulle finnas så är det garanterat en GCC-modell, så börja leta där om du ändå verkligen vill ha det. Däremot är det ju inga problem att göra en cab själv genom att kapa, SFRO hjälper till med ombyggesbestyret. Blir nog billigare om inte annat :)

Stay healthy.

• Like 3
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Tack för ditt svar! Precis, inte bara praktisk utan även ett nöjesfordon :)  Jag har kört nedcabbad landcruiser på väg mot nån rolig aktivitet med en fet låt på stereon, då glömmer man lätt bort alla nackdelar. Som det ser ut nu kanske det blir en välbevarad hzj73/74 där man har möjlighet till både hardtop och softtop beroende på omständigheterna.  Om man får drömma lite kanske det blir ett SFRO-bygge som du skriver, kanske en custom 79 :)  

lc 70 militär dajbych.jpg

Länk till kommentar

Finns gott om "SFRO"-cab-byggen med lång hjulbas i Afrika :) Skyddsglasögonen från vinkelkapskittet för konverteringen får användning långt efter den är klar :)

800xog-jpg.562633

Ser jag det rätt verkar du ju redan ha en BJ73 - duger inte den? :) Lite härlig traktormotor, men annars är det ju på det stora hela samma som HZJ73.

• Like 2
Länk till kommentar

Bilen på bilden är förresten av pick-up 75a som det faktiskt går att skruva av tak och bakdel för att få en cab... Kan vara något att fundera på. En BJ75 pickis kan du nog få tag på till vettig kurs.

• Like 1
Länk till kommentar