Jump to content

Rostomvandlare – olika alternativ före rostmåla ramen

Dan

Recommended Posts

Tänkte ge ramen med mera lite omtanke i sommar. Jag tänker på rosten; ytrost och grövre om vartannat.

Har försökt räkna upp på ena handens fingrar några av de metoder som verkar mer vederhäftiga (utöver inledande hack&borst):

1. Oxalsyra, citronsyra m fl(jag brukar använda utspädd oxalsyra för badning och med tillsatt tapetklister för större eller vertikala ytor). Resultatet är plåtrent. Man får vara snabb att neutralisera (såpvatten) och måla eller olja in (verktyg t ex). Billigt, från färgbutiken.

2. Fosforsyrebaserat medel, t ex X-rost från ettansmopeder. Konsistensen uppges inte vara så rinnig och resultatet uppges bli plåtrent. Rimligt pris. Inte testat själv. 

3. Fosforsyrebaserat med extra jox i så ytan blir svart efter några timmar.  Möjligen ger den ytan lite extra tid för täckmålning(?). Rinnig. T ex från Biltema, Hagmans Carosol. Pytteburkar med literpris på 1000kr. Har använt, och täckmålat efter och tyckt det verkat hållbart. 

4. Rust converters Dvs den typ som (till min förvåning, men jag är inte kemist) inte innehåller syra alls, men ändå påstås skapa en ”stabil förening” etc, som stoppar fortsatt rostutveckling och är bra för att måla på och det är ev inte ens brått att göra det. 

Handelsnamn som t ex Loctite 7500, Carroseal, Evapo-Rust; många fler. ”The work of the rust converter is to penetrate the rust and bond with it. As a result, you end up with a new polymer compound. The aim is to stop rust from spreading. The same treatment will also block future rust from happening.” 

Låter så bra - är det sant? Till synes rimliga priser dessutom.

Det finns ju massor mer (alldeles för mycket) att läsa o se på Internet i ämnet.

Så jag undrar helt enkelt om någon har specifika Åhnej!/Hållt i flera år! -upplevelser från något av ovanstående?

Edited by Dan
  • Like 2

Alternativen är många, har provat en hel del själv.

Rena syror funkar bra när man har möjlighet att lägga föremålet i ett bad, citronsyra funkade bäst för mig, den är relativt lättillgänglig, ej alltför dyr, processen är ganska långsam (beror såklart på temperaturen och koncentration av lösningen) och lätt att kontrollera. Kemiskt renade ytor blir väldigt känsliga för syre och fukt som alltid finns i luften och måste rostskyddas så fort som möjligt. Denna metoden (samt  elektrolys) ska helst inte användas på vissa komponenter som t ex spiralfjädrar eller bladfjädrar pga risk för vätesprödhet.

Av alla andra produkter så gillade jag denna faktiskt https://www.winparts.se/filter-vatskor/vatskor/underredsmassa-rostskydd/tectyl-och-rostskyddsbehandling/c1168/brunox-epoxi-250ml-rost-omvandlare/p108503.html , den är inte speciellt billig men resultatet blir bra. Rostomvandlare och epoxygrund, två i ett. 

Det där med att hacka, har man en vettig kompressor så finns det ett utmärkt verktyg https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/ovriga-tryckluftsverktyg/nalhammare-2000033122 , en fattigmans bläster :)  Funkar superbra om man behöver att ta bort gravrost från tjockare gods.

• Like 2