Gå till innehåll

Missljud efter däckbyte


Rekommendera Poster

Tjena

 

När jag bytte till vinterdäck 2019 började ett klonkande/klickande ljud från ett bak och ett framdäck.
Trots upprepade inlämningar till Toyota lyckades de inte Lösa det - men så hittade jag en liten Toyota verkstad som sa att det var några skyddsbleck som börjat rosta och gick emot. 
han sa att vi skulle ta bort dem - vilket vi gjorde. Allt blev bra.

 

Idag bytte jag till sommardäck (Däckia) och samma läte - fast värre - är tillbaka. De kunde inte se vad det var - de drog i bultarna och däcken sitter bra. Men nått är det. De skulle hem och bad mig återkomma imorgon. 
när körde därifrån och uppåt 70 blev ljudet värre och kommer tydligt från båda bakdäcken.

Jag tycker att handbromsen tar tidigare/ bättre efter Däckbytet.
Det är olika fälgar på vinter och sommardäck.

 

det är på båda bakdäcken. Ett högt klick per varv ungefär.

 

Vad kan det vara så jag kan guida Däckia eftersom de inte fattade nått. 

 

Tack

 

cg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Har sett att olika fälgar ibland är olika tjocka och därför kan behöva olika bultar. En teori kan ju vara att sommarfälgarna är tunnare och bultarna då når längre in i trumman varvid de kan ta i bromsdetaljerna bakom. Vet inte om det är skiva bak på din bil men handbromsen brukar väl finnas där bakom..? Ett sätt kan vara att ta ur en bult, lysa in med en bra lampa och kolla efter något misstänkt skrapmärke. Har varit med om det här på andra bilar. 

Hoppas du hittar vad som bråkar!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Än är inte undrens tid förbi.

 

mekonomen Nynäshamn hittade felet.

jag har haft den inne på en toyota-verkstad och hos ett hål i väggen men tamejtusan om det inte är mekonomen i nynäs som hittar det de andra sagt inte är nått fel. 
 

skivorna. 
och ”centreringsdelen” var 1,4 mm för stor på skivorna som satt på, så de gick emot något på handbromsen... 

bytte skivor och problemet löst.

 

men tydligen svårt att hitta felet trots vana vid Toyota - men har ni otur med nån som inte är noggrann med vilka skivor som sätts på, då kan detta vara problemet ni får.

 

cw

  • Like 4
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.