Jump to content

Kupévärme

Spangler

Recommended Posts

Hej.

En fråga gällande värmen i kupén...

Jag har inget problem att få värme när jag ligger i en hastighet på 60 km/h och uppåt. Men kryper jag i stadstraffik eller går på tomgång får jag endast fram en ljummen temperatur. Är det vanligt eller fungerar värmen bättre för er?

AlltGott/Peter

• 9 months later...

Jag har en exakt samma bil och samma problem. Det visar sig att gaveln på kylaren läcker. Den är av plast. Fyller på vätska så får jag värme. Beställde en kylare från bildemontering och fick fel. Jag trodde också på topparna men blev lite gladare då jag såg det var kylaren.

• Like 1

Hej alla.

Det har nu gått ca ett år, så tänker att det är dags att skriva en liten rapport.

Summering.

Direkt efter inköp märker jag att kupévärmen fungerar svagt och ser även att temp mätaren fladdrar till vid ett par tillfällen. Jag anar oråd och lämnar in bilen hos min old school mekaniker. Dom upptäcker att kompressionen kommer ut i kylvattnet, dvs luftbubblor i kylvattnet. Dom menar på att motorn mår riktig dåligt, är typ körd! (topplockspackning, spricka i topplock etc.) och att dom inte har utrustning för att undersöka/reparera. Jag lämnar då in bilen på Toyotas stora verkstad i Vällingby. Dom byter/ fyller kylarvätska, servar bilen rent allmänt och låter sedan bilen stå gående mäter/ undersöker. Säger att dom inte hittar något fel..!?

Nuläge.

Jag har nu kört bilen under ca ett år, bitvis hårt och ca 1000 mil och inte fått tillbaka problemen med värmen eller temp mätaren. Tänker att om det är en minimal läcka så kanske det tar längre tid innan samma symtom ska återkomma. Men jag håller tummarna för att det kanske var luft i kylarsystemet av annan anledning. Tiden får utvisa...

Peter.       

• Like 3