Gå till innehåll

Motorrenovering 3B

Fabbe

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga. 

Jag försöker göra en nyinköpt bj75 trafikvärdig. Den har en lång historia av ingrepp både civilt och militärt. 

El går åt höger och vänster, karossen är bytt och sitter lite snett men mest intressant nu att kylaren läcker och motorn är trött. 

Sitter en 3B motor i bilen. Var hittar man kylare till en sådan? jag hittar inga som stämmer med den som sitter i. Hålen för in/utlopp sitter spegelvänt eller båda på samma sida. Orkar vattenpumpen med att man drar rör kors och tvärs? 

Sen är jag sugen på att renovera motorn. Sett att den berömda raka 6an är utrustad med foder och färdiga renoveringsatser för inte många kronor. Finns liknande till 3b motorn så det bara är att slänga ut foder och kolv eller är det mer komplicerat än så? 

Jag är inte ute efter att pigga upp motorn utan bara renovera den till bättre hälsa. Lite vanlig allmän lagning så att säg. 

Mvh 

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående kylaren, finns inte så många alternativ och dyrt är det också https://www.bildelaronline24.se/oen/1640056100 . Det kan vara en bra idé att kolla med någon kylarrenoveringsfirma. Finns en i Kristianstad bl a. 

Jag kan kolla om jag har någon kylare liggandes.

Det finns inga våta foder i en 3B motor utan ett vanligt gjutjärnsblock med borrade cylinderlopp. Klart man kan borra det och sätta i nya foder med tillhörande kolvar men det är inget man gör hemma i garaget.. Om man bestämmer sig att renovera en motor så det är nog bäst att kolla kompression först, är den dålig/ojämn då kan man plocka isär den, mäta och kolla. Annars är dessa motorer i princip outslitliga, att just din känns "trött" i en BJ75 är inget konstigt, har själv en likadan bil och omkörningar måste man planera in i god tid...

• Like 2
Länk till kommentar

Tackar för tipsen. Jag letar runt lite på eBay efter nåt som går att böka ner bakom grillen och som inte läcker glykol men 

nu med brexit och allt är de risk att det blir dyrt i onödan. 

Om det bara är en vanlig bilmotor utan foder så avstår jag en renovering. Det blir några täta oljebyten och en rengjord sump istället?

• Like 2
Länk till kommentar