Jump to content

Hilux 6ans växel automat

Daniel Aldal

Recommended Posts

Jag har en hilux -16 med 2.4d. Upplever att jag får lirka i 6ans växel i automatlådan.  Jag måste gasa upp till ca 110km/h och sedan släppa gasen för att den ska hoppa i. Kör jag med växelförare i det manuella läget så kan jag lägga i 6an så att det indikerar s6 på skärmen men det händer inget med varvtalet så den hoppar inte i på riktigt. Någon annan som upplever detta?

Hej Daniel. Jag är iofs ingen höjdare på varken Hilux eller automatlådor men jag har hört andra diskutera liknande problem med att automaten inte växlar upp och låser "lock up" 

Ett problem har varit att oljekylet till automatlådan kyler för effektivt så oljan kommer inte upp i arbetstemperatur.

Detta har man löst genom att montera en skiva framför oljekylet under vintertid. 

Jag märker skillnad på våran HDJ100 den här årstiden om man inte har haft motorvärmaren på, innan motorn kommer upp i arbetstemperatur så är lådan segare att växla upp och låsa än vad den är när motorvärmaren har varit på.

(Kolla om du inte redan har gjort det så att det är tillräckligt med olja i lådan och att den inte luktar bränt) 

/ Mecki

• Like 1

• 7 months later...

Jag har samma problem, sexan vill bara ligga i över 130km/h och minsta gaspådrag skapar nedväxlingar.

har kört snart 9000mil i min med kcr och motorkaraktären är klockren men samspelet med lådan är lite dålig.

Beställde omprogrammering av växellådan i samband med en service men dom påstod att det inte gick.

deras lösning var att köra på farthållare och lockup på sexan, det skulle funka lite bättre, men jag vet inte?

Vad kom du fram till?

• 1 year later...

Hej. Ser att det är en gammal tråd och inte samma bil men.. min -13 3.0 är miljöoptimerad till 210hk och lådan verkar vara optimerad även den. Lägger i sista växeln och låser direkt i ca 80kmh och segdrar ner till 60-70 kmh. Ägaren innan trodde det var gjort på Toyota.