Jump to content

Vad vill jag ha? (köpråd bil)

Portland

Recommended Posts

Jag har inget behov utav bil.

Jag arbetar i samma by som jag bor och här finns affär.

All körning är därmed i grunden onödig.

Till denna onödiga körning har jag en dieselkombi men...

I bakgrunden surrar ett sug om terrängbil.

Inte nån bucklig skrothög att sprätta lera med, snarare en laglig och fungerande bil som klarar iaf 50 mil utan att döda en.

Nån som passar på tex TET:

Till saken hör att jag gillar stora däck.

I stort sett lika onödigt som denna bil totalt sett... men nu är det som det är.

Jag körde LC95 några år, köpte Toyota med diesel och manuell låda för de skulle ju vara outslitliga.

Det visade sig riktigt svårt att passera 33" och sen vägrade ettans växel fungera.

Så jag slängde den.

Bilen skall kunna användas som campingbostad, därför är kombi krav.

Korta bilar och pickuper går bort.

Har ju sett Arctic Trucks bilar och gillar principen, men priserna är ju löjliga... har bara sett dem i Norge och där är ju priserna löjliga redan från början, så det kanske hänger samman.

MEN, vad anser ni vara ett vettigt projekt?

Första tanken var en Rubicon med 37:or men var finns dessa?
Vanlig bil ju, inte skall man behöva höja, tänkte jag... borde finnas färdiga, begagnade... men ägarna verkar hålla i dem hårt.

Skall man kanske köpa en LC100 (eller 120/150?) och byta axlar och sätta på 40-tummare?
Känner att det vore lite kul.
Hur ser möjligheterna ut för att konvertera till portaler?
Eller skall man köpa en Patrol eller kanske Grand Cherokee...?

Eller kommer detta bli omöjligt att besiktiga?

Kanske lika bra att skita i alltihop.
....eller.....? 

Jag vet mycket väl att man varken behöver 40-tummare eller ens 37:or och absolut inte portaler för TET, men vissa byter kök eller renoverar badrum och anser det viktigt.

Jag anser stora däck är viktigt. 

Jag har vid sidan av den Volvo v50 som familjen behöver en Land Cruiser BJ75 som jag verkligen INTE behöver men i dagsläget känner att jag nog kommer att ha kvar till dess endera av oss går ur tiden.

Min är en -85 och således skattebefriad diesel som drar soppa ungefär som en volvo 240. När jag tecknade försäkringen på den så klev jag upp en bonusklass så trots att jag har så mycket försäkring som bolaget erbjuder så är jag fundersam på om det inte ändå blev billigare på totalen varje månad (har annan bil, bostad, barn och olycksfall etc. i samma bolag).

Lastutrymmet med urplockat baksäte är enormt och det finns en hel liten subkultur kring att bygga campingfordon på denna karossmodell, främst i Australien - kolla #troopysetups om du använder instagram, där finns så mycket att drömma om att man blir lite tokig.

Min rymmer 33", vad jag kan se utan någon föregående ändring - finns garanterat kunskap här på forumet som kan tala om mer exakt var gränsen går innan man behöver börja höja.

Finns en ute på blocket nu som ser fin ut på bild men kostar ungefär 100' mer än jag gav för min.

• Like 1

Det beror väl i första hand på vilken budget du har och hur mycket tid du tänkt lägga .

Dom flesta terrängbilar stora nog att kunna sova i går väl att bygga om för att få dit 37"-40"´s däck på.

Sen är det ju tillgång ett ett dylikt fordon , om vi håller oss inom Toyotafamiljen bör det ju bli 60, 80, 75 eller 78-serien som är mest lämpade för dina önskemål.

Att hitta några fräscha exemplar att bygga på blir svårare och svårare, har man turen att finna ett bra exemplar behöver man oftast en tjock plånbok .

Om jag skulle bygga något för att köra på 37 eller 40:or skulle jag antingen ta en HJ61:a och axelvända den med "cut and turn" eller en HDJ80 på en 4"-6" höjning. 

I båda fallen kommer det krävas att utväxlingen ändras för att kompensera däckstorleken.

/ Mecki

Tack för svar, frågar man på ett Toyotaforum får man självklart tips om just Toyota och inget fel med det!
...men inser att jag inte var specifik nog.
Toyota funkar självklart, men bilar som är 30-40 år känns väl kanske inte de mest moderna... eller ens möjliga att hitta utan att vara totalt upprostade.
Kristianstadsfirman fick förr när man hängde här inga vidare recensioner men de kanske bättrats?

Aja, krav är iaf minst 37" och automat.

De ofta rätt extrema överhängen bak (tex BJ 75 och HJ61) störs man nog inte av i Australien men här är ganska kuperat så vet inte riktigt hur det funkar...?
För självklart kommer bilen gå i skogen!
Att nämna Rubicon bland Toyota-folk kanske är lönlöst, men det är deras terrängmodell utav JEEP Wrangler, med kraftigare axlar, diffspärr brak och bak samt urkopplingsbar krängningahämmare.

En sådan börjar på 200, 300 är vanligare... skall man ha en höjd med 37:or (och ändrad utväxling) så landar de på 300 och uppåt.

Min budget är därför typ så... klarar man sig med 200 är det ju självklart trevligt, men 400 funkar också...

En LC100 och 120 får man för typ 80... en LC150 kan man nog få för 200... och detta känns som trevligare och modernare bilar än tex en ur HJ-serien.

Men ni rekommenderade inte nån av dessa.

Varför?
På offroadträffar ser man ibland "normala" bilar som konverterats med portaler så visst går det!
Har sett både Cherokee och Defender

Detta är ju dock bilar som är stelaxlade i grunden... nu krävs ju inte portaler men skall man ändå bygga om så vill man ju iaf se över möjligheterna.

Låt idéer och förslag flöda!

Svår fråga att besvara, och mycket handlar nog om vad man "vill ha".

Men, självklart blir det Toyota svar på ett Toyota forum, då de flesta som hänger här självklart brinner för dessa.

Riktigt stora däck är väl svårt att få till på en modern Toyota om man inte börjar bygga om en massa i kaross, typ Arctic Trucks, vilket då medför större kostnader.

Jeep JKU känns ju som ett bra alternativ då det finns mycket delar tillgängliga för att bygga om hjulupphängning och för att få dit stora däck. Men, platsar den verkligen in på möjligheten att sova inne i bilen? Fått för mig att de är ganska små invändigt?

Överhäng på 60 & 70 serie är nog inte några stora problem på TET. Tänker du dig mer avancerad offroad än så?

Såg en bild för ett tag sedan på nätet på en LC90 med volvo portaler. Den var stabil! Men, det är en hel del jobb/tid & pengar innan en sådan står färdig på uppfarten.

• Like 1

• 4 weeks later...

Några veckor har gått och jag har funderat på det ni sagt och kollat runt lite.

(och självklart skall den inte bara gå på TET, om där ens alls... men iaf inte på steniga ler-träffar typ Bråt)

En JEEP Wrangler är mindre invändigt än en LC ja, men funkar.
Dock är bilen i övrigt rappel...

Det finns inte ens ett stag som håller dörren i öppet läge, så man "slåss" hela tiden med dörrjäveln när man skall in och ut.
Det sitter ett snöre där, "bra när man plockar dörrarna av och på"... tydligen. Inte min grej.

En Rubicon har Dana44 och klarar 37-hjul utan att rasa... de andra Jeeparna har bara Dana 30, detta inkluderat Grand Cherokee mfl.

Är det fysiskt möjligt att konvertera en LC100 eller 150 med andra axlar och få den väglegal här?
Detta alternativ är fortfarande spännande!

Medan denna idé får utvecklas och mogna har jag kollat en HDJ80.
Är detta något att ha så länge och lugna suget lite...?
Att lägga sådana pengar på en bil på närmare 30 år tar emot, men denna har diffspärrar runt om och är höjd tre tum och plats finns för 35:or.
Men hur klarar låda och axlar detta?
Den har lite rost i nederkant på dörrar men annars inget speciellt... lite släpp på klarlacken på höger framskärm, och lite slitage på främre skinnstolar.
Vad kan man tänka för prisläge?

• 1 year later...

"Bilen skall kunna användas som campingbostad, därför är kombi krav.

Korta bilar och pickuper går bort.

Har ju sett Arctic Trucks bilar och gillar principen, men priserna är ju löjliga... har bara sett dem i Norge och där är ju priserna löjliga redan från början, så det kanske hänger samman.

Jag vet mycket väl att man varken behöver 40-tummare eller ens 37:or och absolut inte portaler för TET, men vissa byter kök eller renoverar badrum och anser det viktigt.

Jag anser stora däck är viktigt. 

MEN, vad anser ni vara ett vettigt projekt? " 

Jag tillhör ett annat nätforum (men är här på besök för lite toyota info) och där är den typen av bilar rätt vanliga och många använder dem som overlands campers . När sittgrupp bäddas ner är det 160x200 säng  så sova går utmärkt även för två , många har större motorer , turbodieslar, volvo tillverkad dessa i Ungern på 1978-80 .  

DSC02098x.jpg

• Like 5