Jump to content

Bilprovning / Besiktning

Krilles

Recommended Posts

Hej,

Efter lite strul med registreringsbevis på vift är det dags att på måndag göra en registreringsbesiktning.

nu är bilen helt original så det skall väl inte vara några problem.

(har inte fått 54mm nyckeln ännu så det blir med lite glapp i framhjulen ?

MEN hur funkar det sen när jag skall kontroll besiktiga bilen när jag hängt på: 

Bullbar fram

Takräcke 

kofångare bak

Rocksliders

4" höjning

Feta däck typ 33-35"

Skruvat bort EGR ventilen

kan jag besiktiga den sån? Eller måste man skruva bort allt det inför besiktning?

det var någon som sa till mig att allt det där är inte godkänt.

Ciao/Krille

Jag har aldrig besiktat min original. Senast hade jag 2,5” höjning, 33” däck, bullbar fram, dubbla reservhjulshållare bak och rocksliders. Ingen kommentar från besiktningen kring det. Jag brukar besikta utan taktältet för jag är lite rädd för totalvikten, plus att jag tar bort reservhjulet bak och monterar nummerskylten där den ska sitta på bakluckan.

• Like 2

Det beror mkt på om bilen är personbil eller lätt lastbil.. Man kommer undan med mkt som lastbil, en personbil skall inte ha vassa kanter och utstickande föremål etc. Men med dagens kvalite på besiktningar så kan man nog köra igenom en mad max bil med blankt papper ?

• Like 1
  • Haha 3

Besiktade min BJ75 med ARB bullbar, 33" som var på gränsen att sticka ut utanför skärmkanterna, 2" OME höjning vid flera tillfällen, aldrig några bekymmer, snarare tvärtom...En gång samlades alla besiktningsmän som fanns på stationen kring bilen bara för att kolla skicket på ramen (galvad) och underredet (rostfri). 

För övrigt så funkar en vanlig justerbar tång bra om man ska justera spelet i framlagrena, 54 mm hylsa är onödig lyx men visst går även den att tillverka av någon passande rörbit :)

Edited by valdas-76
  • Like 2
  • Haha 1