Jump to content

Tips vid renovering framaxel?


Felix

Recommended Posts

Hola! 

 

Har bytt knutar tidigare på typ 3olika axlar, har alltid bytt alla tätningar samt cv-knutarna pga dom varit slitna/slut 

 

Ytan som cv knutens axel vilar på/snurrar i går den att byta? 

 

Vid tidigare rep har jag inte bytt lager pga dom varit fräscha. Men vilka komponenter är viktigast att hålla schysst för att få det att vara tätt mellan p-box i axelröret och drivaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Typ så här brukar jag göra. När man ändå river allt är det lika bra att byta alla lager och tätningar!

Skulle inte byta delar bara för att byta men inspektera och se över följande:

Kolla så king pin lager inte är slitna ev byta, se till att det är rätt shims osv. Viktigt att CV/axeln ligger centrerat i packboxen.

kolla anläggningsytan för packbox på inneraxel.

Kolla lagerbanorna på spindeln.

Inre bronze bush ev uppdatera till nållager. Har du ABS är detta superviktigt.

Kolla CV, glöm inte de yttre splinesen. Om den klickar är det dax med går att flippa höger och vänster å köra bra länge till.

Kolla splinesen på yttre flange.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.