Gå till innehåll

Köpråd LC90

seww

Rekommendera Poster

Hej,

Är nu tillbaka på detta forum efter några års paus. Haft ett par Jeep Cherokee's samt en Hilux men allt är borta nu. Har för tillfället ingen bil utan lånar syrrans Corollas som jag gav åt henne för ett par månader sen, men jag och frugan är båda sugna på en LC.

Visst, de är stora, otympliga, väger en massa och drar lite soppa, men vi vill ha en rejäl SUV med riktig fyrhjulsdrift som vi kan köpa loss kontant. Vi hatar allt vad lån heter och vill undvika det så långt det går.

Har just nu 3 st intressanta objekt med olika problem.

1. En 1997 LC90, ser fint ut, tydligen full servicebok och nyss servat med kamremsbyte. Automat, 3,4 liters V6. Ligger ganska nära där vi bor, ca 30 min. Problemet, 34k mil. Pris 59kkr.

2. En 1999 LC90, ser inte lika fin ut som nr 1, står inget om servicebok eller kamremsbyte. Manuell, 3,4 liters V6. Enbart 21k mil! Problemet, ligger ca 5-6 timmar bort, enkel väg från mig. Pris 59kkr. SÅLD

3. En 1999 LC90, ser kanon ut, servicebok, kamremsbyte runt 23k mil. Automat, 3,4l V6. Just passerat 29k mil. Problem, ligger i Kalmar (jag bor i Norrbotten) men jag flyger ner till Malmö nästa vecka så chans finns att plocka upp den och köra hem. Pris 45kkr.

Är lite kluven vad man bör göra. Är sugen på 99'an med 21k mil, då det är mycket färre än de övriga två, plus den manuella lådan.

Söker lite tips på hur någon annan hade tänkt/gjort... Svårt att säga exakta skicket då jag inte sett nån av dem mer än på blocket. Automat vore ju skönt förstås, men då den manuella verkar gå lite billigare vore ju inte det så dumt. Och miltalen säger ju sitt...

Redigerad av seww
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratat med firman som har 34k mil bilen. Skrev fel år, är en 99. Den har endast haft en ägare sen ny! Och nu hos en handlare. Full servicebok, vinter och sommar hjul.

Ska nog stanna förbi där imorgon och ta en titt, känns dock dyr för åren och milen. Försäljaren lät inte så sugen på att sänka priset, de har dock haft den sen april och den har varit ute i snart 2 månader. Mindre bilfirma.

Tycker de borde vara mer villiga att sänka priset då färre och färre vill ha dessa pga förbrukningen och skatten. Känns det som men jag kanske har fel.

Verkar som att vissa begär enorma pengar för åldern/milen men är LC:n värd så pass mycket... Jag förstår att de är bra osv, men förbannat vad de håller värdet länge.

Pradon i Kalmar hade en svetsad hjulupphängning bak, så vet inte hur lockande det är. Säkert hyfsat bra gjort men kan förklara det låga priset.

Hmm inte lätt detta...

Länk till kommentar

Hej. Jag är tyvärr lite för dåligt insatt i 90-serien för att svara på modellspecifika frågor men generellt så står sig Land Cruiser modellerna sig bra i pris. 

Det man skall kolla i första hand är allmänskicket, ser allt normalslitet ut eller inte. Titta hellre på en bil med många mil på mätaren än en med få mil och ett rostigt underrede. 90-serien liksom dom flesta LC har en tendens att rosta om dom inte vårdas väl och har roster väl satt sig är den där för all framtid. Kolla särskillt på ramen från strax framför bakaxeln och bakåt samt själva bakaxeln och dess infästningar som har en tendens att rosta av.

Bilen kan se jättefin ut i karossen men ramen kan vara en rosthög.

Står bilen långt bort, be säljaren skicka dig kort på underredet så du kanske slipper en långtur i onödan.

Hoppas att nån av 90-ägarna kan fylla i med lite mer info.

/ Mecki

• Like 1
Länk till kommentar

10 timmar sedan, Mecki säger:

Hej. Jag är tyvärr lite för dåligt insatt i 90-serien för att svara på modellspecifika frågor men generellt så står sig Land Cruiser modellerna sig bra i pris. 

Det man skall kolla i första hand är allmänskicket, ser allt normalslitet ut eller inte. Titta hellre på en bil med många mil på mätaren än en med få mil och ett rostigt underrede. 90-serien liksom dom flesta LC har en tendens att rosta om dom inte vårdas väl och har roster väl satt sig är den där för all framtid. Kolla särskillt på ramen från strax framför bakaxeln och bakåt samt själva bakaxeln och dess infästningar som har en tendens att rosta av.

Bilen kan se jättefin ut i karossen men ramen kan vara en rosthög.

Står bilen långt bort, be säljaren skicka dig kort på underredet så du kanske slipper en långtur i onödan.

Hoppas att nån av 90-ägarna kan fylla i med lite mer info.

/ Mecki

Hej Mecki, tack för svar.

Lite trögt på forumet måste jag säga :)

Jo tipset att titta mer på bilen samt servicehistoriken istället för milen har jag hört tidigare. Bryr mig egentligen om milen så mycket, tycker en modern bil ska ju hålla ganska länge med korrekt service och utan misshandel. Nu är inte 59kkr enorma pengar heller, eventuellt lyckas man pruta ner det lite.

Ska åka förbi handlaren idag och slänga ett öga på den samt provköra. Kamremmen var nyss bytt med vattenpump osv så det är ju tryggt. Hoppas bara automatlådan går som den ska och inget läckage från kylaren.

Dessutom enbart en ägare sen ny, så det bådar ju gott. Sommardäcken ser fina ut på bilderna så jag hoppas vinterdäcken är ok, då sparar jag mycket pengar på en gång.

• Like 2
Länk till kommentar

Instämmer med @Mecki inlägg ovan, att allmänskick betyder mer än mil och att den ser välvårdad ut (och inte bara bilhandlare-upp-putsad).

Bra att du har koll på kylare-automatlåda problematiken. Vill man vara säker så räkna in ett byte av kylare. Vill minnas att de inte är speciellt dyra på Ebay (1500-2000?)

Ang rost så kolla speciellt på bakaxel-huset (de kan rosta igenom och läcka olja) samt infästningarna av länkarmarna på både axel och i ramen.

Inbillar mig att karosserna brukar vara förskonade från allmän rost, men att ram/axel kan vara rejält rostiga ändå.

Sen är det väl som vanligt, kolla AC, elhissar, fläkt och den typen av prylar. Vad jag minns inget som är speciellt vanligt att hitta krångel på (förutom AC på en gammal bil då), men värt att kolla.

• Like 1
Länk till kommentar

7 minuter sedan, Klydd säger:

Instämmer med @Mecki inlägg ovan, att allmänskick betyder mer än mil och att den ser välvårdad ut (och inte bara bilhandlare-upp-putsad).

Bra att du har koll på kylare-automatlåda problematiken. Vill man vara säker så räkna in ett byte av kylare. Vill minnas att de inte är speciellt dyra på Ebay (1500-2000?)

Ang rost så kolla speciellt på bakaxel-huset (de kan rosta igenom och läcka olja) samt infästningarna av länkarmarna på både axel och i ramen.

Inbillar mig att karosserna brukar vara förskonade från allmän rost, men att ram/axel kan vara rejält rostiga ändå.

Sen är det väl som vanligt, kolla AC, elhissar, fläkt och den typen av prylar. Vad jag minns inget som är speciellt vanligt att hitta krångel på (förutom AC på en gammal bil då), men värt att kolla.

Det där med automatlåde/kylar problemet, är det bara att byta till en pluggad kylare så är det klart?

Hur kyls då automatlådan? Vet inte om jag missat nånting här, då jag absolut inte är någon mekaniker men kan lite och försöker lära mig mer...

Länk till kommentar

Nej, man byter bara till en ny kylare och behåller original konstruktion. Kylaren till automatlådan sitter inne i den vanliga kylare och det är rören som går in som kunde spricka, antagligen på grund av utmattning, varvid vatten och olja blandades med dåligt resultat som följd. Byter man kylaren så kommer det inte hända på väldigt lång tid och därmed en billig försäkring. Kylaren kan ju redan vara bytt också, och det är inte alla bilar det här har hänt på. Men, kan vara bra att ha koll på i alla fall. Byta innan är en liten kostnad i jämförelse med ett haveri :) 

• Like 2
Länk till kommentar

14 minuter sedan, Klydd säger:

Nej, man byter bara till en ny kylare och behåller original konstruktion. Kylaren till automatlådan sitter inne i den vanliga kylare och det är rören som går in som kunde spricka, antagligen på grund av utmattning, varvid vatten och olja blandades med dåligt resultat som följd. Byter man kylaren så kommer det inte hända på väldigt lång tid och därmed en billig försäkring. Kylaren kan ju redan vara bytt också, och det är inte alla bilar det här har hänt på. Men, kan vara bra att ha koll på i alla fall. Byta innan är en liten kostnad i jämförelse med ett haveri :) 

Aha okok, då förstår jag.

Ska försöka ta en titt på det och sen höra om de vet om kylaren är bytt eller ej. 34k mil, så den kanske har hunnit bytas.

Ska bli en rolig eftermiddag, kanske blir man LC-ägare! Alltid varit en drömbil för både mig och frun så. Hade ju min Hilux så var en annan drömbil, men vill inte ha lån igen...

• Like 1
Länk till kommentar

Hoppsan, då äger man en LC 90.

Ni skulle inte tro mig vilket skick. Gått alla år, en 1999, i Norrbotten av en gubbe i säkert 70-års åldern nu. Full servicebok. Nyservad med kamremsbyte o olja+filter o annat smått o gott.

SoV hjul, bra skick. Dubb på vinterdäcken.

En liten rostblemma på bagage dörren men det är allt.

Fick dessutom 8% rabatt ca 5000 kr.

20190724_162100.jpg

• Like 5
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Grattis!

Jag tror det är en bra och vettig bil.

Det stora problemet med Land Cruiser är att de är alldeles för dyra, ska man lägga 30-50.000kr får man oftast en riktigt fin Pajero men en helt slutkörd Land Cruiser. Då föredrar jag faktiskt Pajero, det är också bra bilar.

Men fick du loss denna 90:a till vettiga pengar är det bara att gratulera! Då har du bil för många år framöver. Bra att den har gått i Norrland också, där de inte saltar lika mycket.

Länk till kommentar

8 timmar sedan, Tapiren säger:

Grattis!

Det stora problemet med Land Cruiser är att de är alldeles för dyra, ska man lägga 30-50.000kr får man oftast en riktigt fin Pajero men en helt slutkörd Land Cruiser. Då föredrar jag faktiskt Pajero, det är också bra bilar.

Men fick du loss denna 90:a till vettiga pengar är det bara att gratulera! Då har du bil för många år framöver. Bra att den har gått i Norrland också, där de inte saltar lika mycket.

Ja alltså det smärtar att betala så pass mycket för en 20 år gammal bil. Med 34k mil på mätaren...

Men, den är rostfri, jäkla fint skick, en ägare, körd i Norrbotten, ej offroad, så jag har oddsen med mig!

20k mil borde vi få ut av den i alla fall!

• Like 3
Länk till kommentar

En tjug

På 2019-08-06 på 08:14, Tapiren säger:

Grattis!

En tjugo år gammal Pajero är inget att rekommendera.  LC90 är mer kapabla bilar. 
Toyota > Nissan > Mitsubishi

Länk till kommentar

22 timmar sedan, priffe säger:

En tjug

En tjugo år gammal Pajero är inget att rekommendera.  LC90 är mer kapabla bilar. 
Toyota > Nissan > Mitsubishi

Jag tycker som sagt inte det, eller jo, allt annat lika är LC att föredra men jag köper hellre en Pajero för 25-30.000kr än en Land Cruiser 90 för 25-30.000kr, den sistnämnda är överlag en bättre bil men de ligger så pass mycket högre i pris att det blir fel om man har en budget begränsad till de absolut billigaste LC-bilarna.

Ibland dyker de ju upp för 25-35.000kr och då är de ganska slut, en Pajero för de pengarna är antagligen betydligt friskare.

LC90 håller ju överlag bra men många av dem är rejält slitna numera, de är ju nästan 25 år gamla och har de då brukats hårt så... 

Länk till kommentar