Bisse Posted July 12, 2019 Report Share Posted July 12, 2019 Har sålt iväg min 100 och tänkte köpa en 120/Prado. Tänkte mig en bensinare men vet inte om vissa årsmodeller är bättre/sämre? Är det något man behöver tänka på? Har sett att vissa har plats för 6 passagerare och vissa 7? Mvh Bisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dcd Posted July 27, 2019 Report Share Posted July 27, 2019 Hallå Bisse. Helt rätt väg! Jag har själv haft en 100 diesel innan men köpte nyligen en 120 V6. Mycket nöjd med bilen och motorn hittills. Drar litern på landsväg, 1.15 på motorväg och i stan kan man välja förbrukning med högerfoten. Jag är ingen 120-expert (ännu iallafall) men här kommer några saker: - Kolla vätskor. Färg på kylarvätska. Nivåer ok? Bra första koll. - Kolla rost såklart runt baklucka, trösklar osv. Hur ser ramen ut? AC:ns kondens töms precis ovanför ramen, på höger sida precis vid torpedväggen. Kolla hur ramen ser ut där. - Tändningen från fabrik har en svaghet vilket gör att bilen inte kan starta om felet uppkommer. Måste bärgas till verkstad och bytas för 8000:- har jag för mig. Kolla om tändningen är bytt! - Automatlådans spakställ har en sprint o fjäder som kan gå sönder vilket gör att växlarnas läge inte känns distinkta. De kan också låsa sig i ett läge. Enkelt att fixa men störigt. - Bromsskivor kan slå sig. När är de senast bytta? - Har bilen TEMS (aktiva dämpare bak)? Min har inte det men jag har förstått att det är ett sorgebarn. Om bilen har dragkrok så kan man ju kolla extra noggrannt dämpare och fjädrar bak. Många hästkärror kopplas på Cruisers i detta land... Gör ju också att lådan får jobba hårdare. Värt att kolla automatlådeoljan. Fram till typ 2005 var det 4-stegad men sen kom en 5-stegad som jag har för mig är fill-for-life. Oavsett vilket är fräsch olja i lådan alltid en bra garanti om man tänkt köra bilen länge. - Jag har läst på US forum att motorkuddar kan ge sig vilket visar sig i form av vibrationer ca 100-115km/h. Hoppas du hittar en bil och keep us posted! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted July 27, 2019 Author Report Share Posted July 27, 2019 Tackar så mycket för infon! Tyvärr finns det inte så många till salu, i Sverige som jag vill ha ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dcd Posted July 27, 2019 Report Share Posted July 27, 2019 Vad har du för need-to-have punkter på din lista då? Den perfekta bilen finns ju inte så en del nice-to-have punkter får man ju alltid stryka... Det dyker ju upp bilar alltsom oftast men just på sommaren är det ju lite lågsäsong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted July 27, 2019 Author Report Share Posted July 27, 2019 Visst vill man ha mycket men det jag tycker är viktigt är: Dragkrok Automat Bensin Bensinvärmare Mvh Bisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dcd Posted July 28, 2019 Report Share Posted July 28, 2019 Då ska nog rätt bil dyka upp för dig vad det lider. Vänta bara till sommarvärmen är över! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted July 28, 2019 Report Share Posted July 28, 2019 22 timmar sedan, Dcd säger: - Tändningen från fabrik har en svaghet vilket gör att bilen inte kan starta om felet uppkommer. Måste bärgas till verkstad och bytas för 8000:- har jag för mig. Kolla om tändningen är bytt! Det är ett stag i nån gjutmetall som, om man har otur, kan knäcka. Ett nytt hittar man på EBay för ca en 2 hundring. Så kan man välja att göra det i preventivt syfte eller ha det liggande i handskfacket. En flushning av lådan samt evt byte av filter ( oavsett vad ToysRus säger ) kan ge markant skillnad i växling - till det positiva då . I Norge byttes de vätskefyllda motorfästena ut på nån kampanj då flera upplevde att bilen vibrerade väldigt i drive och reverse när bromspedalen var nedtryckt. Skall vara relativt lätt att byta själv. Bensinmotorn har ju, efter det jag har förstått, inte i närheten så massa strul som våra dieselmotorer. Mer än förbruket då kanske. När det gäller rost så har du ju haft ett gäng LCs innan så antar att du vet var du ska leta efter där . God jakt! Morsan är skitnöjd med sin bensinare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts