Gå till innehåll

Originaldimension däck BJ75 -85?

Chrille

Rekommendera Poster

Skulle någon vänlig själv kunna förklara för mig som begriper dåligt vad det är för originaldimension på däcken till min bil?

I instruktionsbok liksom i transporstyrelsens rullor finns angivet 205R16C och så långt är jag med - men jag behöver väl rimligen ha en höjd på profilen också för att komma någon vart?

Mina kunskaper i google har tyvärr visat sig otillräckliga för detta uppdrag och bilen köptes stående på 33" traktordäck så där har jag inte mycket att gå på heller..

Bilen i fråga är en BJ75 från 1985

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, priffe säger:

205-80-16 eller 205-7516 vet inte varför de fick en förkortning

standard på många gamla croozers och andra

29" diameter

Tack så mycket! Detta var till väldigt stor hjälp rent praktiskt och befriade mig från en inte helt försumbar frustration :D

Länk till kommentar

Man vill nog ha lite större sulor på kärran. Min LJ73 visar 10% för hög hastighet, tänkte fixa det med 32"

Sen ser bilen mycket bättre som en trevlig sideffekt ;)

Får bättre frigång också. Win win

• Like 1
Länk till kommentar

29 minuter sedan, priffe säger:

Man vill nog ha lite större sulor på kärran. Min LJ73 visar 10% för hög hastighet, tänkte fixa det med 32"

Sen ser bilen mycket bättre som en trevlig sideffekt ;)

Får bättre frigång också. Win win

Jo helt klart, dock känner jag att dagens 33" blir lite i överkant för att pysa omkring på landsväg med när det är en 90hk 3B som ska driva hela härligheten :lol:

Planerar att gå ner något i hjulstorlek för att bättra på användbarheten till vardags och spara storhjulen till eventuell stökigare körning. Riktigt hela vägen ner till originaldimensioner känns inte aktuellt att gå men det har känns nödvändigt att ha koll på detta för att ha något att börja räkna på..

Inser nu att jag inte tagit hänsyn till "medfödd" felvisning på hastigheten heller haha, nåja det kommer att bli intressant att klura på detta och se var man hamnar till sist.. När jag kikar på forumet på ih8mud så verkar det vara någon sorts enighet om att 235/85/16 är en vettig avvägning så man kanske ska överväga detta - det borde ge strax under 32" om förstått det rätt

Länk till kommentar

205R16C var på åttiotalet en standard dimension, nånstans 80 , 82 eller 85 profil beroende på årgång.Lågprofildäck var inte så vanliga ( 70 profil hittade man på porsche då)

Därför angav man inte profilen på standard däck eftersom de flesta bilar använde det.

• Like 1
Länk till kommentar

10 timmar sedan, JanneJ säger:

205R16C var på åttiotalet en standard dimension, nånstans 80 , 82 eller 85 profil beroende på årgång.Lågprofildäck var inte så vanliga ( 70 profil hittade man på porsche då)

Därför angav man inte profilen på standard däck eftersom de flesta bilar använde det.

Ah, det låter ju rimligt

Tack så mycket - nu känns det ju ganska begripligt till och med att man utelämnat det

• Like 1
Länk till kommentar