Toder Posted April 11, 2019 Report Share Posted April 11, 2019 (edited) Upptäckte nyss att min LJ70 torde ha LSD på bakaxeln av info från plåten fram under huven, på brickan står 2W0FA11G145R151F som jag förstår det står, G för 8” kronhjul, 14 står för 4.875:1 växel och 5 står för 4 pin LSD, men då till min fråga hur funkar en lsd på en bil från tidigt 80 tal?, speciell olja lär ju krävas, men förutom det hur kommer jag märka om den funkar och vad ger det för fördelar? Enda lsd jag haft innan va på min A4 2.8 quattro där det va elektronisk lsd runt om som använde bromsarna på något sätt sen vad står LJ70LV-MRXW för? Jag vet att det är en LJ70 men resten LV-MRXW? Vars hittar man den infon, letat som en tok på nätet men inte hittat Edited April 11, 2019 by Toder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 11, 2019 Report Share Posted April 11, 2019 LSD står för Limited Slip Diffrencial (med reservation för stavningen ) dvs en lamell diff. Troligtvis fungerar den inte så bra längre såvida inte någon har justerat om den under åren som gått. LV-MRXW står för: L = Lefthand drive V= Hardtop M= 5-växlad R= Trimgrade Standard X= Turbocharged W= European market / Mecki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toder Posted April 11, 2019 Author Report Share Posted April 11, 2019 Tack för svar, ja bakaxeln lär nog behöva lite uppfräschning, men har du någon koll på varför mitt 10 vin nummer är en 0 dvs årtal står inte på vin numret, också en udda grej, i reg papper står att årsmodell är uppskattad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjarnstrom Posted April 11, 2019 Report Share Posted April 11, 2019 Även jag blev lite nyfiken. Hoppas det är ok att jag slänger in en fråga i tråden. Någon som vet var jag kan hitta instruktioner hur justering av LSD:n utförs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted April 11, 2019 Report Share Posted April 11, 2019 enl min bok går det inte justera, utan man byter diskarna samt brickorna. samt att man ska ha rätt olja i. men det är möjligt att man kan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 11, 2019 Report Share Posted April 11, 2019 7 minuter sedan, Runekebab säger: enl min bok går det inte justera, utan man byter diskarna samt brickorna. Helt rätt, slarvigt skrivit av mig. "Justering" brukar innebära att man fuskar till det och lägger brickor på fjädrarna för att öka trycket på lamellerna för att på så sätt kompencera för slitaget. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 11, 2019 Report Share Posted April 11, 2019 49 minuter sedan, Toder säger: har du någon koll på varför mitt 10 vin nummer är en 0 dvs årtal står inte på vin numret, också en udda grej, i reg papper står att årsmodell är uppskattad Tyvärr , jag har inte heller hittat något om det. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted April 17, 2019 Report Share Posted April 17, 2019 (edited) Bakdiffen på en LJ70 är av samma dimension som bla sitter på Supra MK3 (8.75") så det finns nya lameller till rätt bra priser på nätet, sen gör man som Mecki skriver och spänner extra så har man en fräsch lamelldiff med högre ingrepp än det var från början.. Rätt olja är som sagt också viktigt, ska vara sån LS tillsats i dem.. Edited April 17, 2019 by ewoldern 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts