Klas Posted January 14, 2019 Report Share Posted January 14, 2019 i en tidigare tråd så talas det om dieseloptimering. Jag är riktigt dålig på allt som handlar om teknik och optimering. det jag är bra på är att åka på lång tur. Jag har Svea. Hilux, x-cab -07, 88 kw nu tycker jag att motorn är lite tröttare än tidigare. Jag har köpt ett chips men inte monterat. jag tycker det verkar så osäkert att demontera inför besiktning. och håller motorn för hård körning. frågan är chip eller optimering? vad innebär optimering? hlsn Klas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 15, 2019 Report Share Posted January 15, 2019 Hej Klas, Jag tror att det syftas på skillnaden chip och optimering där chip er en extra grunka man kopplar in, medan optimering är en omprogrammering av bilens egen programvara. Om motorn är tröttare än tidigare så är det nog bättre att finna orsaken till det, än att trimma för att få upp effekten tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted January 15, 2019 Author Report Share Posted January 15, 2019 Aha det innebär att till skillnadfrån chip så syns inte optimering på besiktningen och att optimeringen inte kräver mer av motorns konstruktion än vad den är gjord för. Ska kolla om jag hittar någon optimerare när jag kommer hem. Tack Klas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 om den syns på besiktning eller ej vet jag inte. Men, det finns inget som säger att en "optimering" inte kan kräva mer av motorn än vad den är konstruerad för. All typ av trimning innebär att man ändrar på något från vad tillverkaren tyckte var lämpligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted January 16, 2019 Author Report Share Posted January 16, 2019 Det är viktigt att motorn håller hela vägen hem när jag är ute på tur. men jag skulle vara glad om den var lite starkare i uppförsbackarna. Jag kör ju inte så fort så jag kanske klarar mig med 88 kw.Många kör om mig men jag kommer ju alltid först till slutmålet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts