Jump to content

Funderingar på VZJ95

Vilsten

Recommended Posts

Letar efter en bil att ha som 2:a/3:de bil. Kommer att användas till jakt och skogsbruk samt att åka på utflykter och camping med familjen. Så behöver en bil som tar sig fram bra och med ordentligt lastutrymme. Eftersom bilen inte kommer att gå så väldigt många mil per år är det viktigare med låg skatt en låg bränsleförbrukning. 

Har fastnat lite för en 90-serie femdörrars med bensin motor. Många verkar rekommendera dieseln framförallt D-4D dieseln men hittar inte så mycket skrivet om V6 Bensin motorn. Ofta har bensin bilarna inte gått fullt lika långt som dieselbilarna när man tittar i annonser, och skatten är ju lägre. Automat verkar vara mycket vanligare än manuell på Bensin bilarna, förutom risken att kylar vatten kommer in i växellådan är det några andra kända fel på dem? 

Har siktat in mig att försöka hitta en faceliftad bil (efter 2001 eller 2000?) för att få bla antisladd. Hur är 90 serien rent generellt idag? Den börjar bli rätt gammal nu och många har passerat 30 000 mil. Hur bekymmersfritt ägande kan man räkna med? Är det ens idé att fundera på om man inte är särskild kunnig på att meka?

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

Jag har haft två olika VZJ95 och tyckte den bensinmotorn var toppen i kombination med automaten. Går mjukt och tyst jämfört med dieseln (som jag också haft, fast som manuell). 

Det är väl just kylvattnet i automaten som det skrivits en del om som kända fel, men det är ju enkelt förebyggt med en ny kylare. Annars är det rost undertill som nog kan vara ett problem på många bilar nu när de börjar komma till åren, särskilt bakaxel, bakre hjulupphängning och ram bak. Kolla det noga på eventuella bilar, för det är betydligt jobbigare att fixa än mekaniska problem. 

90-serien är robust byggd och relativt lätt-mekad. Du kan säkert göra en del själv och om du behöver lämna bort så försök hitta en ”gammaldags” mekaniker, för det är ingen direkt high-tech på dessa bilar, de är mer åt lastbilar eller gamla Volvo hållet :)

Det är inte alla bilar med facelift som har antisladd, men vet inte riktigt hur vanligt/ovanligt det är. 

• Like 2

Jag tycker att V6:an är att föredra, den går bättre och är egentligen inte SÅ mycket törstigare. Jag har kört mina manuella V6:or på 1.1 blandad körning. 

Jag ser inga nackdelar med den motorn alls, att diesel är mer populär (dyrare) är nog mest...ja av gammal hävd. 

Viktigast är att hitta en bil som är så rostfri det bara går, och de kan ha rostat en hel del även om karossen ser fin ut. Titta under! NOGA!

Om du inte kör jättemycket hade jag inte prioriterat att hitta en faceliftad bil, jag har haft två av varje och det är extremt små skillnader. Säger du att de senare har antisladd är det säkert så, men jag kan inte minnas att det är någon direkt skillnad när man kör dem. 

LC90 är grymt bra bilar men de börjar bli slitna, den absoluta majoriteten är slutkörda, men hittar du ett bra ex har du en bil för resten av livet bara du vårdar den. 

Nu är jag på fel forum men det finns andra bilar som också är bra, men som är billigare. Jag skulle exempelvis hellre köpa en Pajero för 35.000kr än en LC för samma pengar. Men, absolut, LC90 är en grymt bra bil, hittar du ett bra ex; köp!

• Like 3

Tackar för båda svaren. Det verkar alltså som att man måste kolla varje objekt noga framför allt efter rost.  Finns tyvärr inte så många 90 serie till salu nära mig.  Och att åka 20-40 mil enkel för att titta på ev bil känns lite tungt. 

Har också börjat kika på pajero och man får nästan en generation 4 till samma pris som en fin 90 serie. Tål att tänkas på. 

Ska hålla ögonen öppna och bevaka blocket så får vi se vad som händer. 

• Like 1