Jump to content

Tips när man skall kränga på däcken själv.

Mecki

Recommended Posts

Klydd hittade den här metoden som visas 2.30 in i filmen att ha som hjälp när man skall kränga på smala däck på breda fälgar 

Det här tricket har jag haft nytta av vid flertalet tillfällen men nu när 100:an skulle få nya däck ville inte det tricket fungera, hur mycket vi än tryckte ville inte däcket krypa över kanten på fälgen och då blev det inte så tätt att däcket gick att fylla med luft.

20180518_160638.thumb.jpg.0430d9807ea0ffc13f242d5f937e324b.jpg

När jag letade efter lämpliga verktyg på nätet som kunde lösa mitt problem hittade jag en gummiring som man skulle lägga på golvet och sedan lägga fälgen i. Det gummiringen skulle göra var att trycka upp däcket mot fälgens yttre kant (bead) och samtidigt  täta mellan däck och den inre kanten på fälgen.

Nu hade jag ingen sådan gummiring men väl en rulle med "skumgummikorvar" som vi använder att bottna med i springor runt dörrar och fönster innan man fogar. 

Utav det gjorde jag en ring som passade innanför fälgkanten.

20180518_160653.thumb.jpg.c3652fecba8eacdbc8d5c093631c73f1.jpg

Sedan var det bara att smeta den full med däckspasta och trycka fast den mellan däck och fälg.

20180518_160809.thumb.jpg.246555a48f8f58292cbfcd5b47c2efcf.jpg

När man sedan lade däcket ner på den sidan var det bara att ställa sig på fälgen och börja fylla med luft.

Nu fylldes däcket med luft utan problem. När första "ploppen" kom var det bara att ta bort "skumgummiringen" som hade börjat att krypa ut tack vare den stora mängden däckspasta.

20180518_160953.thumb.jpg.97aa2764fdab0a5b3ff489f99c5b628a.jpg

Den här plastkorven var 30mm i diameter och det hade inte gjort ont om den hade varit lite grövre, nästa gång skall jag testa med en innerslang till en cykel några tum mindre än aktuell fälgdimention , då kan man nog pumpa upp den till den diameter man behöver för att det skall bli riktigt tätt ?

/Mecki

Edited by Mecki
  • Like 4

Jag velat testa med startgas men jag är för feg ?

Men jag tar med mig en stor flaska till Buschtaxiträffen så kan vi öva lite på kvällarna ?

/ Mecki

• Like 2
  • Haha 1