Jump to content

Service och underhållskostnader?

Jele

Recommended Posts

Hej,

Då jag förhoppningsvis blir ägare av en LC 70 inom en snar framtid så undrar jag lite hur är det med service och underhåll på dessa bilar? Mer specifikt en kzj73 med en 3.0 D med eftermonterad Turbo. Bilen har gått snart 32000 mil.

Vad bör en verkstad ta för en årlig service på ett ungefär och vad ingår då? Är det någon som har en verkstad att rekommendera i Stockholmsområdet?

Vilka delar bör ses över och servas regelbundet? Hur är dessa kostnader generellt sett om man hittar en bra verkstad? Jag förstår att många av er sköter service och underhåll själva men några av er måste väl ta hjälp för dessa arbeten? Det kan väl inte bara vara jag?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, 

Jesper

Hej och välkommen till livet som Toyota-ägare.

Då bilen rullat några mil (precis inkörd) så är det viktigaste att hitta en verkstad som du har förtroende för och som kan skruva på lite äldre bilar.

Verkstadshandbok finns på nätet och det går nog även att få tag på servicedokument så att du kan hålla rätt intervall mm även om servicebokens sidor är slut :-)

Regelbunden service är naturligtvis motorolja, oljefilter, bränslefilter, oljor i axlar och lådor samt bromsar. Servicedokumenten visar hur ofta allt skall göras. Är du osäker på vad förre ägaren gjort eller inte gjort så kan det vara klokt att "nollställa", mao se till att allt viktigt blir gjort och att du dokumenterar när, så kan du sedan sköta service utifrån det.

Olja köper jag till min 78 hos Swedol, mängden gör att det är billigare att köpa en 20-litersdunk än att köpa småflaskor på 4-5 liter.

Priset på arbete beror helt på den verkstad du väljer, men pengarna du betalar skall räcka till löner, lokaler, OH, vinst och en massa skatter, så räkna med att det kostar en slant.

Lycka till !

Hej och tack för svar!

Ja en verkstad ska jag definitivt leta upp i Stockholmsområdet, så tips från er som bor i närheten uppskattas. Jag har sedan tidigare läst om en Börje Johansson Bil AB i Åkersberga som ska ha bra koll på äldre LC. Stämmer det fortfarande eller är det någon annan som rekommenderas högre?

Det är just att det är ett betydligt tyngre fordon än vad jag kört tidigare, som gör att jag frågar då jag inte vet hur stora mängder oljor och arbetstimmar som krävs för servicen.

Ett exempel på pris för en vanlig service vore fint, eller en uppskattning på vad en ”nollställning” skulle kunna kosta? Dvs. Att byta ut samtliga oljor, filter och det som bör om man inte vet vad som är gjort nyligen? Jag vore mycket tacksam för exempel eller rena gissningar mellan tumme och pekfinger!

Jesper

• 5 weeks later...

Hej,

jag återkopplar här då jag köpt bilen och hört mig för hos två verkstäder i Stockholmsområdet. Det kan ju vara bra om någon annan undrar samma sak i framtiden. 

En ”återställning” med byte av alla oljor i motor, axlar, smörjning av drivlina, luft och bränslefilter verkar ligga på mellan 6250-7200 kr inklusive material och arbete.

Hälsningar,

Jesper

• Like 4

Normalt sett är det inte många kronor det kostar å göra det själv, varför inte prova å göra det själv. köp en dunk växellådsolja 20liter samt en slatt motorolja filter å annat skit köper du här.   https://www.milneroffroad.com/

Så avancerat är det inte, du ser ju pluggarna till axlarna både avtappning å påfyllning.

töm ur skiten å i med det nya ända upp till pluggen, mao halvfullt.

samma sak med växellådorna sitter en plugg i botten på dom bara å tömma ur, sen kolla efter på fyllningen, sitter antingen på sidan eller i bakkant.

pluggen set likadan ut som den i botten har ja för mej.

samma sak där fyll på tills det kommer olja ur samma hål där du fyller på.

på motor sitter pluggen i tråget å fyller på gör man ju som vanligt där uppe. oljefiltret är bara å lossa med en oljefilteravdragare köp en på biltema. 

om det tar dej en halv dag va gör det, å här kan du nog fråga om det krabbar me nått. 

vips så har du sparat iaf 4000:- minst

• Like 3

Nej, jag har inte tummen mitt i handen så jag tvivlar inte på att jag skulle klara det själv med gott om tid. Tidigare har det inte blivit av att jag gjort det själv pga låg markfrigång som krävt en lift för att komma åt ordentligt. Det är ju inget problem nu direkt då jag har en hel del utrymme under. 

Mina hinder just nu är väl egentligen en son på drygt 1,5 år (dvs. Tid) och att jag har att välja att fixa i ett gemensamt garage i brf med 100 andra bilar, så att jag bör antagligen vara väldigt försiktig och renlig av mig, alternativt ett sommarställe som vore bättre, men om något går fel eller saknas så är jag rätt körd och tar mig inte därifrån :) 

Jag blev dock sugen på att göra det själv då jag kommer att befinna mig på ovan nämnda sommarställe på helgerna. I så fall så måste jag bara bunkra upp med extra pluggar om något skulle skita sig. Är det något annat som kan gå fel? Trist om gängorna till någon av oljepluggarna pajar tex.

Jag måste försöka få tag i en manual som även täcker min årsmodell/motor. Jag skapar en separat tråd med förfrågan om det. Men, är det någon som har en lista på vilka oljor som rekomenderas samt volymer av respektive olja?

Det sitter en 3liters TD i min, årsmodell 95.

Hälsningar,

Jesper