Jump to content

Köpa äldre 120

frewal

Recommended Posts

Hej,

Jag har tidigare varit lycklig ägare av en LC90 diesel automat. Nu funderar jag på att köpa en 120 som andrabil. 

Det jag tittar på är diesel med automat av tidig årsmodell. De gör att de flesta objekten nu har gått runt 30000 mil.

Hur brukar bilarna hålla när de kommer upp mot 30000? Kända fel? Hur brukar det vara med rosten? Givetvis kan det vara stor skillnad mellan objekt men vore intressant och vet hur det generellt brukar vara.

En annan sak, skatten är ju rätt saftig. Hur är det med att regga om till lätt lastbil, någon som vet om det fungerar fortfarande?

Fredrik  

Hej,

Förutsatta att bilen är omhändertagen innan och allmänskicket ser bra ut tror jag inte du behöver vara orolig. Många av tekniklösningarna på 90-serien lever kvar, så du kommer säkert känna igen en hel del.

Det finns väl några kända brister på 120-serien där några årsmodeller hade motorproblem, en packning till injektorerna var i fel material, men de borde nog vara åtgärdade allihop vid det här laget. Andra vanliga fel är väl SCV ventilerna som spökar (i insprutningspumpen, kostar någon tusing att byta vill jag minnas) och att tändningslåset går sönder.

Hur det ligger till med skatt och lastbilsregistrering beror nog på vilken årsmodell du tittar på. Viktbaserad skatt så tjänar man nog på lastbilsreg, men tror inte det är så stor skillnad om man hamnar i utsläppsbaserad skatt. Från transportstyrelsen:

Följande fordon beskattas utifrån koldioxidutsläpp:
• Personbil klass I som är av
  - fordonsår 2006 eller senare
  - tidigare fordonsår än 2006 men som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el eller miljöklass hybrid.
• Personbil klass II (husbil), lätt lastbil eller lätt buss som är tagen i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare.
Övriga personbilar klass I, personbilar klass II (husbil), lätta lastbilar och lätta bussar beskattas utifrån fordonets vikt. 

Jag har ingen erfarenhet av luftfjädringen, mer än att jag åkt i bilar med sådan. De är väldigt komfortabla :)

Jag antar att det är precis som på 100-serien, att om man vill så är det ingen större svårighet att bygga om till vanlig fjädring. Dvs ersätta luftfjädringen med vanliga fjädrar och dämpare.