Jump to content

Information om 80-serien

Klydd

Recommended Posts

Land Cruiser 80

Av många ansedd som den sista "riktiga" Land Cruisern i stora serien. Den har stela axlar, ofta diffspärr både fram och bak, och är dimensionerad för att överleva det mesta. De tidigaste årsmodellerna (90-92) saknade ABS och upp till -94 hade den 12 ventils topp på den raka sexcylindriga dieseln. I samband med facelift -95 fick motorn 24 ventilstopp och några hästkrafter till. De senare modellerna har även haft mindre problem med rost.

image.png.7405316bd9078f16d56c078fa2dca828.png

Modellår:
1990-1997
Facelift:
1995

Beteckningar:
HZJ80, HDJ80,FZJ80

Alternativa namn på andra marknader:
Lexus LX450

Motoraternativ

Bensin:
4.0 liter rak 6:a, beteckning 3F-E
4.5 liter rak 6:a, beteckning 1FZ-FE
Diesel:
4.2 liter rak 6:a utan turbo, beteckning 1HZ 
4.2 liter rak 6:a med turbo, 12-ventils, beteckning 1HD-T (årsmodell 1990-1994)
4.2 liter rak 6:a med turbo, 24-ventils, beteckning 1HD-FT (årsmodell 1995-1997)

Växellåda:
5-växlad manuell, betckning H151F
4-steg automat, beteckning A343F

Kända vanliga fel eller brister:
Motorn till diffspärr i bakaxeln kan krångla med åren. Vanliga fel kan vara oanvänd=kärvat, korrosion av aluminiumhuset, magneter i motorn lossat

Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten.

Fönsterhissarna trögar .

Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 . 

Jag har slitage på tvåans synk-ring och har hört att fler haft det. Kanske en hörsägen.

Rost runt fram och bakrutan. Beror kanske på de kända läckagen. //Jonas E

Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN

//Klydd

Edited by Klydd
uppdaterat med info från Jonas E
  • Like 2

1HD-T = 12 ventilare

1HD-FT = 24 ventilare

Vanliga fel : Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten . Fönsterhissarna trögar .

Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 . 

Edited by Mecki
  • Like 2

• 1 year later...

Hej! Bra info-intro!

I min jakt på en HDJ80 har jag ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på någon annanstans, så gör ett försök här.

- Det snackas om de båda varianterna semi-float och full-float axlar till 80:an. Vet någon om båda funnits på den europeiska marknaden och i så fall vilket år man uppgraderade?

- Har skivbromsar bak vart standard på samtliga årsmodeller? (relaterar eventuellt till frågan ovan / övergång till ABS)

Är det två läger vad gäller valet av motor, 1HD-T vs. 1HD-FT eller är alla eniga om att den nyare 24V faktiskt är bättre - även om det bara är med en aning?

• Like 2