Klydd Posted February 9, 2018 Report Share Posted February 9, 2018 (edited) Land Cruiser 80 Av många ansedd som den sista "riktiga" Land Cruisern i stora serien. Den har stela axlar, ofta diffspärr både fram och bak, och är dimensionerad för att överleva det mesta. De tidigaste årsmodellerna (90-92) saknade ABS och upp till -94 hade den 12 ventils topp på den raka sexcylindriga dieseln. I samband med facelift -95 fick motorn 24 ventilstopp och några hästkrafter till. De senare modellerna har även haft mindre problem med rost. Modellår: 1990-1997 Facelift: 1995 Beteckningar: HZJ80, HDJ80,FZJ80 Alternativa namn på andra marknader: Lexus LX450 Motoraternativ Bensin: 4.0 liter rak 6:a, beteckning 3F-E 4.5 liter rak 6:a, beteckning 1FZ-FE Diesel: 4.2 liter rak 6:a utan turbo, beteckning 1HZ 4.2 liter rak 6:a med turbo, 12-ventils, beteckning 1HD-T (årsmodell 1990-1994) 4.2 liter rak 6:a med turbo, 24-ventils, beteckning 1HD-FT (årsmodell 1995-1997) Växellåda: 5-växlad manuell, betckning H151F 4-steg automat, beteckning A343F Kända vanliga fel eller brister: Motorn till diffspärr i bakaxeln kan krångla med åren. Vanliga fel kan vara oanvänd=kärvat, korrosion av aluminiumhuset, magneter i motorn lossat Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten. Fönsterhissarna trögar . Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 . Jag har slitage på tvåans synk-ring och har hört att fler haft det. Kanske en hörsägen. Rost runt fram och bakrutan. Beror kanske på de kända läckagen. //Jonas E Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd Edited February 17, 2018 by Klydd uppdaterat med info från Jonas E 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 11, 2018 Report Share Posted February 11, 2018 (edited) 1HD-T = 12 ventilare 1HD-FT = 24 ventilare Vanliga fel : Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten . Fönsterhissarna trögar . Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 . Edited February 11, 2018 by Mecki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 11, 2018 Author Report Share Posted February 11, 2018 kanon @Mecki, tack Det där med läckande framruta borde nästan hamna under varje modell I alla fall de bilar som det är bytt ruta på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas E Posted February 17, 2018 Report Share Posted February 17, 2018 96:a. Jag har slitage på tvåans synk-ring och har hört att fler haft det. Kanske en hörsägen. Rost runt fram och bakrutan. Beror kanske på de kända läckagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon D Posted January 29, 2020 Report Share Posted January 29, 2020 Hej! Bra info-intro! I min jakt på en HDJ80 har jag ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på någon annanstans, så gör ett försök här. - Det snackas om de båda varianterna semi-float och full-float axlar till 80:an. Vet någon om båda funnits på den europeiska marknaden och i så fall vilket år man uppgraderade? - Har skivbromsar bak vart standard på samtliga årsmodeller? (relaterar eventuellt till frågan ovan / övergång till ABS) Är det två läger vad gäller valet av motor, 1HD-T vs. 1HD-FT eller är alla eniga om att den nyare 24V faktiskt är bättre - även om det bara är med en aning? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts