Gå till innehåll

Information om 90-serien

Klydd

Rekommendera Poster

Land Cruiser 90

Land Cruiser i "light duty" serien. I Sverige såldes den som 5-dörrars version med både diesel och bensinmotor som alternativ. Sista årsmodellerna om diesel fick den modernare D4d motorn med common rail insprutning. Några 3-dörrars versioner har hittat hit, vanligen från Italien eller Tyskland där de även såldes som nya. Allmänt ansedd som en bra och tålig bruksbil.

image.png.c0ac7f9e095ef1ebef973f2de08a2e0e.pngimage.png.2d42901e3fb6251542e673309efd78af.png

Modellår: 1996-2002
Facelift: 2001

Beteckningar:
KZJ90, KZJ95, KDJ90, KDJ95,VDJ90, VDJ95 (95 – femdörrars, 90, 3-dörrars)

Alternativa namn på andra marknader:
Prado, Challenger, Colorado

Motoraternativ

Bensin:
3.4 liters V6 med beteckning 5VZ-FE. 178hkr

Diesel:
3.0 liter, 4-cylindrig beteckning 1KZ-TE 125 hkr (årsmodell 19997-2000)
3.0 liter, 4-cylindrig commonrail D4d, beteckning 1KD-FTV, 163hkr (årsmodell 2001-2002)

Växellåda:
5-växlad manuell, betckning R151F
4-steg automat, beteckning A343F

Kända vanliga fel eller brister:
I några fall har kylaren gått sönder, med följden att kylvatten blandats med automatlådans olja.
Karossen brukar klara rosten bra, men ram och framförallt hjulupphängning bak / bakaxel rostar om den inte är rostskyddad/underhållen.

Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN

//Klydd

• Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...
  • 2 years later...

När man söker info om LC90, inte minst på nätet, så är det bra att veta att, som Klydd är inne på, att den marknadsförts under olika namn i olika länder; t ex,

·       LC90, i stora delar av Europa,

·      Colorado, i UK,

·       Prado, i Ryssland, Mellanöstern, Australien, Malaysia, Central- & Sydamerika, (och säkert fler marknader)

·       4runner i USA, med en modifierad kaross och inredning och med annorlunda specar, t om som 2-hjulsdriven. 

·       Challenger – jag har inte koll på var den kallades så

De mest användbara att ta med sig från ovan kan vara om 4runner i USA, för det har sålts många sådana och det finns många förträffliga videos om reparationer och underhåll på Youtube, varav minst 95% är helt giltiga för våra fordon här hemma.

Liknande gäller f ö för LC120 0ch kanske 150

Redigerad av Dan
språkfel
  • Like 2
Länk till kommentar

• 5 years later...

Jag kör en lastbilsreggad KDJ90 (shorty) från 2002, som jag tror brukar betecknas "Prado", den har D4d motorn och 5 växlad manuell låda plus tillsats och diffspärrar. Enligt historieskrivningen togs de in från Japan i relativt stort antal till hamnen i Malmö, för att där omedelbart strippas på baksäte och förses med plåtar bakom sätena för lastavskiljning, och sedan transport till någon myndighet eller företag i Danmark. Därifrån har den sedan importerats till Sverige. Min bil var från början metallic blå, sedan omlackad orange, därefter folierad vit och blå. Just innan jag köpte den för ett drygt år sedan sägs den ha gjort två vändor med förnödenheter till Ukraina.

...bara för att komplettera bilden av hur udda modeller hamnar i Sverige...

• Like 5
Länk till kommentar