Jump to content

Glödgning 2l-t -94 nytt försök med hjälp.

Hjohan

Recommended Posts

Nu har jag kollat ännu en gång på min glödning på lj70.

Problemet är att den slutar inte att glöda. Glöd lampan blinkar bara till snabbt. Har hittat glöd relät i vänster framskärm och tidsrelät ovanför handskfacket. När jag rycker ut glödrelät så glöder det fortfarande, när jag rycker ur tidsrelät så slutar den glöda.

Vad jag läst så ska det glöda i 20sek och även något med vattentämps givaren. Någon som vet vad felet kan vara? Är det något av reläna som behöver bytas? Eller nått helt annat som kan va galet

Min 87 2lt kom med den super glow system. Lampan blinkade till snabbt o sen dög. Men den också glödat vidare. Ibland ett par minuter efter start. O det berör på motor temp som du ha läst. Den först par sekunder få glödstift 12v att värma stift snabbt o man kan starta, ser går det över till 6v för att hjälper motorn kom upp i arbets temp o få jämnt tomgång när kalt..

På sömmar tid blev det på 6v 15-20 sekunder. Vinter tid fler minuter. Hur vet jag det? Skrikande fläkt remmar som jag aldrig spänd upp i den 2 år jag ägde bilen. Bara skrek när super glow gört sitt jobb.

Om du inte ha super glow jag gissa att det finns not fel

Ok, jag har ju bara mätt på glödningen när bilen varit avstängd och bara tändning på. Men efter en stund så är det 10v och inte 12v. Jag får prova att mäta på varm motor istället. Annars bara skruva tillbaka kabeln och hoppas på att inget är fel och dom nya glödstiften håller :)

• 2 weeks later...

Uppdaterar lite. Jag kopplade nu ihop glödningen igen och kört en hel del med det och det fungerar normalt. För mig helt obegripligt att det ska glöda så mycket och länge, måste ju slita på glödstiften. Men som sagt det fungerar och glöder och startar lätt nu

• 3 months later...

Lyfter denna tråden lite.

Äger en LJ73 med 2L-T från 1987 med 12V system. Har problem med att den äter glödstift. Skulle vara intresserad av att veta vad folk har för spänning ut på bryggan som kopplar samman glödstiften. Om någon har tid och lust att mäta och sen posta vad ni får fram vore jag väldigt tacksam!

//Mattias