tomie2 Posted November 14, 2017 Report Share Posted November 14, 2017 Hej allihop. Min bakre diff rasade. Nu har jag bytt hela bakaxeln men bakhjulen går långsammare än framhjulen!! Det är samma antal kuggar på den nya diffen som på den gamla. Vad är det jag missar här???? Hastighetsmätaren visar också plötsligt för mycket, vilket tyder på att motorn ju varvar mer nu än förut. Måste fixa det här ju. Det är regnperiod här och det blir otroligt halt på grusvägarna, så fyrhjulsdrift är ett måste utanför Nairobi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted November 14, 2017 Report Share Posted November 14, 2017 Har du kollat både pinjong och kronhjul? Hade det varit samma på båda axlarna så hade de gått lika fort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted November 14, 2017 Report Share Posted November 14, 2017 Det är mycket möjligt att den nya diffen är 4.11 i utväxlingen. 37/10=3.70 37/9=4.11 Andra varianter fanns inte på HJ60 såvitt jag vet, inte heller på andra 9.5" diffar (utom LC80 bakdiff). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted November 14, 2017 Author Report Share Posted November 14, 2017 Kan det vara så att man kan ha fått från en helt annan modell ex LC80? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted November 14, 2017 Report Share Posted November 14, 2017 Kan det vara så att man kan ha fått från en helt annan modell ex LC80? Möjligen från 70(med bladfjädrar) eller 40-serien men inte 80, sistnämnda har 4,10 som oftast i utväxlingen, antal kuggar 41:10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted December 27, 2017 Author Report Share Posted December 27, 2017 Det var fel Kronhjul. Passade på att fixa främre diffen också, så nu fungerar den bra. Var i Amboseli i Helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niclas fors Posted August 6, 2019 Report Share Posted August 6, 2019 På 2017-12-27 på 15:05, tomie2 säger: Det var fel Kronhjul. Passade på att fixa främre diffen också, så nu fungerar den bra. Var i Amboseli i Helgen. Du har ingen 3.70 utväxling över? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted August 6, 2019 Author Report Share Posted August 6, 2019 14 minuter sedan, niclas fors säger: Du har ingen 3.70 utväxling över? Nej. Jag har min bil i Kenya. Var är du. Jag tror inte att det är svårt att hitta en billig där, men det blir ju desto dyrare att få den till Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts