Jump to content

Kzj73 bygge

Inno

Recommended Posts

Hej alla!

Ska bygga en liten äventysbil och behöver lite tips och tricks.

Steg 1 - 2,5 tums höjningssats ( OME? Ironman? Dobinsons? Något annat? )

Steg 2 - Däck och fälg ( 32? 33? 35 tums? 15-17" fälgar? )

Steg 3 - Hitta en lösning för frp-top takräcke så jag kan montera min fin äventyrstält.

Steg 4 - Mc rack till dragkrok så jag kan ta med min 1972a Honda :)

Steg 5 - Småsaker + tillbehör

Finns en trevlig verkstad här i Stockholm som kunde ta emot jobbet för rimligt pris?

Hälsningar,

Inno

post-2930-0-05868900-1510324882_thumb.jpg

Hej,

Några funderingar från mig

1/ ja, 2-2,5” är nog rimligt för äventyrsbil. Ingen mening att bygga för hög bil om det ska vara mer äventyr än ren offroad. KingSpring fjädrar kombinerat med tough dog dämpare har jag hört gott om. Som forummedlem här har du 10% rabatt på euro4x4parts som säljer bl.a. dessa, OME och några andra

2/ 33” är en ganska vanlig och bra dimension, se svar ett ovan. 285/75-16 finns flertal däck i

3/ ingen erfarenhet, men sett lite olika varianter. En del har utanpåliggande bur, andra bultat i taket. Andra vet säkert bättre

4/ ingen erfarenhet av detta. Men jag skulle satsat på luftbälgar i bakfjädrarna så du kan få lite extra lyfthjälp när du har motorcykeln lastad

5/ jag förespråkar ”keep it simple” principen. Men lådsystem för att organisera packning, kyl och extra batteri är saker de flesta brukar nämna som sina bästa modifieringar.

Ingen koll alls på verkstäder i Stockholm. Frågan har varit uppe här tidigare, så en sökning kan kanske ge några tips

• 3 weeks later...

Det blev nog 15" chromespoke för vinter samt 33tums stt pro. Ett par extraljus=check, ledbar kommer efter jag har hittat lösning till takräcken.

Om någon av er har en original bull bar liggandes då är jag mycket intresserad!

• 3 weeks later...
  • 6 months later...

Hej,

Jag köpte Innos Kzj73 i våras så jag kan svara på det.

Jag har inte mätt fälgen själv men om jag tolkar bildtexten rätt på den bild du bifogade så är det en 10” fälg. På den sitter 33x12,5” däck (Cooper discoverer STT Pro 33x12,5R15LT)

Behöver du något annat mått, bild eller dylikt så säg till så ska jag försöka ordna det. De tog i lite förut fram i ”plastavslutet” på stötfångaren vid ett visst rattutslag men det var inget som inte gick att lösa genom att kapa bort lite på min utan att det stör. 

Jesper

• Like 1