Jump to content

Etanolkonvertering - någon med erfarenhet på Forumet.

CarlGustaf

Recommended Posts

Hallå alla glada 90-läsare,

Glada och glada - det beror väl på om ni inom senaste året genomfört stor smörjning, byte generator och batteri, läckande kyltvätskerör till värmepaket bak och fått reda på att bromsarna behöver bytas... jag är glad ändå iofs. Fattig. Men glad.

Vad som inte gör mig lika glad är vad miljöbilstalibanerna Stockholm - med Ayatollah Daniel Helldén i spetsen - håller på att planera och vill driva igenom i Stockholm. Krav på miljöbilsklass 5 för att få köra i stan etc etc... jag har dock den goda smaken att flytta till förort inom inte alltför länge; men trots det kan det ju behövas att man tar sig in till storstan ibland om så bara för att lägga några donuts.

I alla tankar kring detta började jag fundera på om det är någon där ute som konverterat LC90 till etanolbil?

Var har ni gjort det? Hur har ni gjort det? Och har ni genomfört nyregistrering av kärran - vilken miljöklass har ni då hamnat i? Enligt olika siter jag läst på verkar det ju helt OK att göra det - byta bränslefilter efter 1a tanken och genomföra oljebyte var 1 500e mil för att säkerställa smörjning. Men det gör jag ändå på de intervallerna.

Jag har hittat prisinteraller på mellan 800,- till 40 000,- för att göra konvertering - plus då att nyregistrering kostar också.

oavsett - om det ligger på 10-20' plus registrering är det värt att genomföra istället för att köpa nån svindyr batteribil.

Om ni kikat på att konvertera men inte genomfört det; varför avstod du?

Har du genomfört det på annan bil än LC90 - har du några erfarenheter att dela med dig av?

Har ni tips på någon person eller firma som kan hjälpa till med konverteringen?

Tack!

CGXVI

Edited by CarlGustaf

OK - Peders favoriter på Trendab kan göra det för ca 18 000. Men då är det utan garanti för att man hamnar under gränsvärdet för klass 5.

Rätt saftigt - men jag funderar på om det inte är värt det för att slippa köpa någon dyr modern batteribil med oklart 2a handsvärde.

Nån som vet om det går att räkna på hur troligt det är att man kommer till den klassen efter en konvertering?

VI snakkes

Cw

ingen aning hur detta funkar, men intressant att följa!

Kan man verkligen få en sådan sak inskriven i papperna och därmed tillgodogöra sig en bättre miljöklass? Vet att de eftermonterar saker i Tyskland på dieslar för att komma upp i miljöklass, men har fått för mig att dessa ändringar inte följer med i papperna till Sverige?