Jump to content

ombyggnation av bromsar

Felix

Recommended Posts

Tjenis!!

skivbromskonverterat in BJ45a efter gamla trummor fram. Ser nu att jag har läckage på slavcylindrarna bak. Dom är anpassade för trummor fram och har en diameter på 28,5mm. Original på bilar med skivor fram är dia på slavcylindrarna 25,4mm.

Någon som vet om det går att köra dom som är anpassade efter skivor fram? på bilder från: http://www.euro4x4parts.com/toyota_part ... l_cylinderså ser dom identiska ut men att diametern på cylindrarna skiljer bara.

Känns ju som att det vore bättre att köra med dom som har liten diameter iom att jag nu har skivor fram. Någon som vet om dom olika slavcylindrarna har samma bultmönster och passar på samma axlar?

Har du bytt eller ändrat huvudbromscylindern efter du bytt till skivor?

Hur är det nu? Vilket ger mest styrka/kraft, en liten diameter eller en stor på slavcylindern? Varför byta, tar bromsarna dåligt?

Jag har aldrig mätt skillnaden på dom båda slavarna men jag har för mig att den med större diameter kändes större på alla vis sist jag såg den .

Slaglängden skall ju också stämma.

/ Mecki

Jag har svårt för att tro att dom olika bromscylindrarna skulle passa i varandras urtag för det är två helt olika uppbyggnader .

Bildlänk til den äldre varianten med större diameter https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiZuYLV_rzVAhUSElAKHd7xDcYQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.jtoutfitters.com%2Fbrake-shoes-early-fj40-fj55-land-cruiser-p-153.html&psig=AFQjCNF4wVc6AOtX9zP571nQNJE0As7F_g&ust=1501915483016790

Den nyare varianten med mindre diameter https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjdiJSd_7zVAhUKZlAKHTGSDm0QjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D3w_X8rN8-Wk&psig=AFQjCNF4wVc6AOtX9zP571nQNJE0As7F_g&ust=1501915483016790

Jag har en lös bromscylinder av den nyare varianten med den mindre diametern om du vill ha några mått för att kontrollera.

/ Mecki

I regel bör man ju anpassa hela systemet efter setup! Jag har kört i över ett år med efter monterade skivor fram och original trummor med slav 28,5 bak. Däremot bytte jag huvudbromscylindern till en anpassad för skivor och tummor.

47550-69115 original med trummor runt om.

Om jag någon gång uppdaterar så blir det att testa med en 47550-69105

Tack för tips!

Har köpt rätt typ av slavcylindrar anpassade efter min axel (med stora diametern alltså)

Demonterat lastavkännande ventil och och ersatt med ett t-kors. Nu bettar bromsarna lite, men pedalen tar i botten.

Huvudbromscylindern är anpassad för skivor fram och trummor bak.

Senaste luftningen fick jag ut luft från bromsarna ett tag men till slut verkar det bra. Ska pröva ännu mer idag. Har ju en planerad trip till Gotland på torsdag kväll och vore kul om det funkade till dess...

Jag gjorde samma sak på min lj70, jag byggde om till skivor bak och rev bort lastavkänningsventilen, dock hade jag problem med att pedalen tog långt ner eller ibland så var den riktig bytte huvudbromscylindern utan att det hjälpte. och precis som dej hade jag satt ett t-kors inte för jag vet hur det funkar men jag fick riva bort ett rör för det går ett rör i retur från lastavkånningsventilen, så jag fick plugga ett rör på t-korset samt plugga det där framme också där det går in, sen har det funkat nu är den nybes med med bra bromsar, sen om det är lösningen på ditt problem vet jag inte.

Demonterat lastavkännande ventil och och ersatt med ett t-kors. Nu bettar bromsarna lite, men pedalen tar i botten.

Senaste luftningen fick jag ut luft från bromsarna ett tag men till slut verkar det bra. Ska pröva ännu mer idag. Har ju en planerad trip till Gotland på torsdag kväll och vore kul om det funkade till dess...

När du tog bort lastavkänningsventilen har det troligtvis kommit in luft i systemet där och eftersom det är den högsta punkten (om du inte dragit om rören) på bromsrören under bilen kan det vara svårt att få bort en ev luftbubbla.

Solk på forumet råkade ut för samma sak när han bytte ett rör på "Tant Grön" för några veckor sedan och då var bromspedalen så som du beskriver det , att den tar i botten och är svampig trots att man luftat ute vid slavcylindern.

På lastavkänningsventilen satt en luftnings nippel men nu blir det ju lite knepigare, möjligtvis om du lättar lite på på muttern till T-korset när någon trycker på pedalen och drar åt den igen när pedalen gått i botten och luftar systemet på det sättet .

Det kan vara värt att försöka .

/ Mecki

Edited by Mecki

Precis så tänkte jag med Mecki! Prövade montera lastavkännaren igen men det blev katastrof, den gick inte att lufta trots att nippeln gick att lossa. Så ska byta tillbaka till t-korset nu och lufta som en dåre.

Hmmm.......

Kan det vara så att nu när huvudbromscylindern är anpassad för skivor fram och trummor bak så skall det vara en slav cylinder bak på var sida med den mindre diameter i stället för som nu då du har två slavcylindrar på varje sida och med den stora diametern.

Det bör ju innebära att h-cylindern inte trycker fram tillräcklig stor mängd vätska för att det skall bygga upp ett tryck.

Hur blir det om du pumpar på bromspedalen några gånger i snabb följd, blir den hårdare och tar högre upp då ?

Jag läste nånstans för många år sedan när jag började leta 40-serie om hur man skivbromskonverterade framaxeln och då skulle man modifiera något på h-cylindern på framkretsen (!?) men jag hittar inget nu , har du kollat något på ih8mud ?

/ Mecki

Edited by Mecki

Blir lite fundersam på att du inte får till det... vad har du för huvudcylinder? Vilka OK har du monterat fram?

Testa som Runekebab skriver att endast ha ett rör bakåt. Men utan lastavkännaren. Men då finns det risk för att bak bromsen tar för bra där av montera reduceringsventil som Mecki föreslår.

Min Bj40 har jag H cylinder och skivor från 70 serien men med original trummor med 4 slav bak. dvs enkel rör utan lastavkännare.

Bj45an har H cylinder och skivor från bj42, bak sitter det två slav och lastavkänare. Att lufta med lastavkännare är svårare så det är bara att bygga upp tryck och lufta igen och igen tills det sitter...

Edited by Jah