Gå till innehåll

Vad tror ni om detta

Foppa

Rekommendera Poster

Har iofs ingen 120:a så jag kan inte svara på detta men det ser ut som att du menar att det kommer olja ur rören/slangarna till intercoolern !?

Det kan komma olja via vevhusventilationen till intercoolern via luftintaget.

Sen beror väl faran på hur stor mängden är så det är väl alltid värt att kolla.

Hur långt har motorn gått och förbrukar den nån motorolja ?

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det är oljeläckaget som syns vid anslutningarna till intercoolern (både för och efter). Den har gått 36 000 mil och jag har varit supernöjd med den hittills.

Var rädd att det var oljeläckage från turbon som då måste åtgärdas antar jag.

Om oljan kommer via vevhus ventilationen kanske problemet ligger där - har ännu inte märkt någon förhöjd oljeförbrukning (behöver aldrig fylla mellan oljebyten i alla fall).

/Foppa

Länk till kommentar

Det kan ju komma olja i från turbon också så det bästa är ju att ta isär allt för att kolla vart oljan kommer ifrån.

Efter 36 tusen mil så kan även en Land Cruisermotor behöva lite omvårdnad.

Det finns dom här på forumet som är duktiga på sina 120:or så det finns säkert en hel del matnyttiga tips bland 120-trådarna annars får du säkert svar här i tråden.

/ Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Börja med att ta av intercoolern och kolla vad det är för olja. Oljan från vevhuset luktar väldigt brännt.

Det kan vara läge att lossa röret från vevhusventilationen som leder till turbon och se hur det ser ut. Om det är därifrån oljan kommer så borde det finnas tydliga spår.

Passa på att tvätta ur ICn oxå.

Länk till kommentar

Börja med att ta av intercoolern och kolla vad det är för olja. Oljan från vevhuset luktar väldigt brännt.

Det kan vara läge att lossa röret från vevhusventilationen som leder till turbon och se hur det ser ut. Om det är därifrån oljan kommer så borde det finnas tydliga spår.

Passa på att tvätta ur ICn oxå.

Kan du förklara för oss som inte förstår, vad det är för skillnad på oljan från vevhuset och oljan från turbo, då det tydligen är de två tänkbara källorna till olja i intercoolern??

Mvh

Martin

Länk till kommentar

Om vevhusoljan luktar på ett sätt och turbooljan luktar på ett annat så kan man kanske lokalisera felet/ läckaget utifrån det? Börja med det enkla och ta det därifrån.

Om turbon läcker olja borde det rimligen lukta mindre om den än det som komer från vevhuset menar jag.

Länk till kommentar

Om vevhusoljan luktar på ett sätt och turbooljan luktar på ett annat så kan man kanske lokalisera felet/ läckaget utifrån det? Börja med det enkla och ta det därifrån.

Om turbon läcker olja borde det rimligen lukta mindre om den än det som komer från vevhuset menar jag.

Okey, så det är två olika typer av olja, då hänger jag med. Var fyller man på turbooljan? Jag kan bara hitta var oljan till motorn fylls på.

Mvh

Martin

Länk till kommentar

Jag förstår att det nu blev lite jobbigt att svara för dig Winberg Sr, frågan är hur mycket hjälp det egentligen är han får av dig när du chansar, skarvar och svamlar.

Hjälp gärna till, men var säker på vad du pratar om.

Med en rimlig dos av motorkunnande så vet man att det är samma olja i motorn som i turbot. Turbot är trycksmort med just motorolja vilken även kyler lagren, på moderna turbon är lagerhuset även kylt med vatten från motorns kylsystem. Mao är sannolikheten för att doften på oljan som så olyckligt hamnat i IC:n, markant skulle skilja sig åt beroende på källan, lika låg som Glocalnet. (reklamreferens)

Bästa sättet att finna orsaken till oljan är naturligtvis att demontera IC:n och spåra vidare då det ganska enkelt bör gå att se var kladdet börjar.

Mvh

Martin

Länk till kommentar

Enklast kan vara att skruva av slangen från filterboxen in i turbon, då kan du känna hur den känns i skick.

Visst glapp upp/ner men inte mkt alls axiellt är okej.

Men min gissning är nog turbo som är sliten när bilen gått de milen..

Som tidigare personer skrivit, töm ic så får du lite koll på hur mkt det handlar om..

Redigerad av ewoldern
Länk till kommentar

Hej, mitt första inlägg :)

Har meckat lite turbo ...

Insugs sidan har en 90 graders böj och då kan man ej känna med fingrarna tyvärr. Som tidigare skrivits så kolla in intercoolern om det är mycket olja där.

Låter turbon vinande/konstigt?

Vid fult gas pådrag hur ser avgaserna ut?

Misstänker du fel på turbon så demontera den och lämna in den för provning.

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Hej,

Tack för all hjälp. Har konstaterat att det finns ett oljeläckage från turbon och att det är orsaken till oljan. Rätt så logiskt. Blir att renovera turbon.

Någon som bytt på denna modell?

/Lars

Länk till kommentar