bengt Posted August 1, 2017 Report Share Posted August 1, 2017 Hej! Köpte nyligen en OBD2-Bluetoothdongel som jag kopplade in i min Land Cruiser 100 -1999 LX V8. Men de program jag testat lyckas inte få fram några data. Är det så att ODB2 inte funkar på min fina LC? Om det skall funka, vilket protokoll används och har du något tips på app? Mvh, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 2, 2017 Report Share Posted August 2, 2017 Det som skulle kunna tänkas fungera är är väl detta: https://www.clublexus.com/forums/gs-2nd-gen-1998-2005/691167-anyone-got-torque-pro-working-2.html#post9029065 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt Posted August 3, 2017 Author Report Share Posted August 3, 2017 ATIB96 = Set the ISO baud rate to 9600bpsATIIA 13 = Set ISO (slow) Init Address to 13 ATSH8213F0 = Set Header to 8213F0 ATSP4 = Set protocol to 4 (ISO 14230-4 KWP (5 baud init, 10.4Kbaud)) 0100 = Start Sending Data In the "preferred OBD2 Protocol" box i chose "ISO 14230-4 (fast init, 10.4k Baud) Funkade inte för min LC... Undrar var de hittade dessa inställningar - och hur jag kan kolla vilka felkoder som kommer vid uppkopplingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 4, 2017 Report Share Posted August 4, 2017 Det är beroende på vilken obd2-adapter du har. Tydligen finns det olika kinesversioner. v2.1 funkar tydligen inte, vidare skall v1.5 ha mjukvara för fler protokoll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt Posted August 5, 2017 Author Report Share Posted August 5, 2017 Jag har lite olika. Dels denna: https://www.runns.se...s-felkodslasare Och dels denna: Ingen vill fungera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 6, 2017 Report Share Posted August 6, 2017 Problemet är ju att våra vrålåk inte är kompatibla med obd2-protokollet. Den du länkar till säger ju att det är firmware 2.1 (om du nu köpt den där). Jag har precis beställt en obd2-adapter med blåtand som ska ha firmware 1,5. Återkommer när den dykt upp och det är väl om en månad eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 26, 2017 Report Share Posted August 26, 2017 Fick adaptern relativt fort, ca 3 veckor från Kina. Provade som hastigast med Torque, fick det inte att funka. Köpte nyss Torque Pro och la in inställningarna och nu kopplar adaptern in sig. Den säger att den läser felkoder, dock så finner den inga, jag ska dubbelkolla med Techstream om det finns några. Livedata funkar. Varvtal, hastighet fart, kylvätsketemperatur och bränsleflöde funkar. Kanske nån till. Jag verkar ha haft fel ang. de olika versionerna av ELM327. Se https://www.elmelectronics.com/products/ics/obd/#ELM327 FW 1.5 är inte heller officiell, men den verkar fungera på min bil iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts