Gå till innehåll

Servicefråga

Rekommendera Poster

Hej!

Har just blivit med min första Land Cruiser, en smurfblå-(grön)? 3.4 automat ej WB 1999.

En tidigare ägare, 17000mil, bl.a. kamrem + vattenpump bytt vid 10000mil. Kylaren ser ut att vara utbytt någon gång.

Den har blivit servad de senaste åren, "självservad"?, men det var länge sedan den fick en "Toyota-stämpel" i boken.

Fråga 1; Är det en god idé att låta en Toyotaverkstad gör en "storservice" så snart som möjligt, för att fånga upp ev. eftersatta åtgärder, smörjpunkter etc?

Fråga 2+3; Finns det någon Toyotaverkstad i Skåne som är bra på (äldre) Land Cruisers? Finns det någon annan bilverkstad i Skåne som är duktiga på LC?

MVH.

Skippern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skippern

Grattis till nya bilen

På fråga ett så några direkta smörjpunkter fins inte förutom gångjärnen i dörrarna.

Annars är det oljebyten i motor växellåda fördelningslåda och fram o bakaxel samt styrservo gäller.

På fråga två så har jag inget förslag.

Det bästa sättet att lära känna sin Land Cruiser är att sköta om den själv.

Så har jag gjort nu i 15år och 35000 mil

Länk till kommentar

Hej Skippern

Grattis till nya bilen

På fråga ett så några direkta smörjpunkter fins inte förutom gångjärnen i dörrarna.

Annars är det oljebyten i motor växellåda fördelningslåda och fram o bakaxel samt styrservo gäller.

På fråga två så har jag inget förslag.

Det bästa sättet att lära känna sin Land Cruiser är att sköta om den själv.

Så har jag gjort nu i 15år och 35000 mil

Finns det inte ens smörjkoppar på kardanaxeln?

Annars håller jag helt och hållet med, lär dig känna bilen och ta hand om den själv.

Länk till kommentar

Finns det inte ens smörjkoppar på kardanaxeln?

Annars håller jag helt och hållet med, lär dig känna bilen och ta hand om den själv.

Klart att det gör det, så lägg till 6st smörjpunkter på kardanstängerna !

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tack för svaren!

OK, om det inte är mer komplicerat än div. oljebyten och smörjkoppar så kan nog t.o.m. jag klara det. Vilket fett i kopparna?

Har bara haft nyare bilar med få mil och en massa garantier de senaste åren, så en 19 år gammal bil känns... exotiskt. ;-)

Den kommer fungera som 3:e-bil, fiskeresor, bilcamping, köra till tippen, skytteklubben etc. så den kommer mest mysa i garaget.

Jo, det var den på blocket. Vi enades om 63k.

Kanske skrattar handlar'n hela vägen till banken, men jag var trött på att leta.

Tanken med bilen är delvis att meka lite lagom, bli lite skitig, så att den inte är helt felfri kan jag köpa.

Men förre ägaren var nog på fyllan när han "fixade" stenskotten på bilen. Vääldigt bred pensel där... måste fixas.

Nya däck, 235/85r16 både SoV står på listan, modern stereo, solarplexius tonade rutor, men annars så nära original som möjligt.

Körde hem den till Skåne från Stockholm, inga problem, t.o.m. vibrationerna i ratten försvann av sig självt efter några mil. :-)

Blev riktigt glad idag när jag bytte luftfilter, Plug&Play! bästa lösningen på luftfilterbyte jag sett på alla de bilar jag haft.

Veberöd låter intressant, jobbar i Revinge, så.. nästgårds. Namn?

Redigerad av Skippern
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Det heter Toyota Sydost i Veberöd. Jag har själv inte lämnat nån bil där men hört rekommendationer som sagt att de ska vara bra! Kan vara värt att testa.

Lycka till med bilen!

Tack, jag ska kolla upp dom. Generellt har jag inget förtroende för större märkesverkstäder på större orter, så dom här låter intressant.

Först på åtgärdslistan står nog en rostskyddsbehandling med Linolja, såg att rosten kommer krypandes så smått i bakvagnen.

En firma i Tomelilla verkar göra detta.

Redigerad av Skippern
Länk till kommentar

Det ska bli intressant att höra hur det gått med rostskyddsbehandlingen om du bestämmer dig för att låta få gjort den!

Tack, jag ska kolla upp dom. Generellt har jag inget förtroende för större märkesverkstäder på större orter, så dom här låter intressant.

Först på åtgärdslistan står nog en rostskyddsbehandling med Linolja, såg att rosten kommer krypandes så smått i bakvagnen.

En firma i Tomelilla verkar göra detta.

Länk till kommentar