Jump to content

Köra med taktält på takräcke...

Calle E

Recommended Posts

Jag funderar på hur det är att köra en kort och hög bil med ett takräcke med ett taktält på. Blir bilen väldigt vinglig och sidvindkänslig och hur känns det när man är offroad?

Jag har en släpvagn med 31" däck där jag har taktältet monterat men det är ju trevligare att slippa släpvagnen... :-)

Ser ju att "många" kör BJ42 med taktält så det borde ju fungera, jag kanske är orolig i onödan.

Det är en LJ70 med 35" däck som jag funderar på att sätta taktältet på.

Intresserad av era erfarenheter i detta ämne...

post-2885-0-50035900-1501441025_thumb.jpg

Hej Calle.

Jag kör just en BJ42:a (med 2" höjning och 35" hjul) och allt som oftast är taktältet monterat och får åka med både på och vid sidan av vägen.

Visst känns det att man har lite extra last uppe på taket men jag tycker inte att det är värre än att man vänjer sig efter ett tag.

Jag upplever inte så mycket att sidvindar skulle vara nått problem, det som känns mest är om man kommer in lite för fort (ja, ja -_- ) i en snäv kurva eller i en rondell.

Vid terrängkörning kan vissa sidolut kännas lite obehagliga men oftast klarar bilen av mer lutning än vad man som förare gör innan man sätter stop eller tar hjälp av några goda kamrater.

post-917-0-55765800-1501450618_thumb.jpg

Bortsett från den extra vikten så högt upp är nackdelen med taktält vid terrängkörning i tät skog risken att grenar gör sönder regnkappan på tältet så det gäller att ha koll även uppåt.

Men som sagt så är det ju för och nackdelar med det mesta, som jag ser det så är det en fördel med taktältet när det är kallt ute och man kommer upp en bit från marken när man sover, taktältet rymmer alla sovgrejjor mm när det är ihopfällt och tar ingen plats inne i bilen(bra när man har en kort bil) , vid långresor slipper man släpa på en kärra och det blir billigare bro/färjeavgifter , ett uppfällt taktält blir till ett tak/skydd att stå under och laga mat när det regnar.

På minussidan får man ju hålla lite lägre fart i snäva kurvor, inte köra allt för vild offroad med mycket sidolut, vara försiktig i tät skog, inte roligt att fälla ihop/fälla upp när det är blött eftersom sovgrejjorna lätt blir fuktiga/blöta när tältet är ihopvikt.

Så jag alternerar lite, skall vi ut på en riktig offroadhelg och det är fint och varmt väder plockar jag av taktältet och tar med ett vanligt tält i stället annars så sitter det kvar på bilen.

/ Mecki

• 2 weeks later...

Förra årets semester hade vi tältet på bilen, det fungerade jätte bra. Nu är ju bilen inte jätte hög, 3 ½”

höjning och 35:or. När jag tittar på bilder så är Meckis bil högre än min, men jag skulle tro att din

70:a och min Hilux är ungefär lika höga.

I år hade vi taktältet på en kärra när vi drog på semester, fördelen med kärra var att man kunde packa

på kärran men det var också den ända fördelen. Svårare att hitta lämplig parkering när man var inne

i städer, dyrare bro och färjeavgifter.

Så skall man åka på semester så blir det att ha tältet på bilen.

Edited by Rylander

Det blir till att fundera på takräcke under vintern. Det besvärliga är ju att ta bort tältet när man inte vill ha det monterat...

Ett garage med 3.5m takhöjd står på önskelistan, så man kan lyfta av taktält och förvara det hängade i garaget :-)